Boekenblog

tutankhamen-1662814_1280.jpg

Zo schrijf je een goede auteursbiografie

Je boek is fantastisch, maar die auteursbiografie van jou…

Veel auteurs vinden het lastig om over zichzelf een goede auteursbiografie te schrijven. Of hij wordt te lang, of te kort. Te veel of te weinig.

De ideale auteursbiografie schrijf je zo

1. Hou het kort en simpel

Als je je hele levensverhaal wilt vertellen kun je beter een autobiografische  roman schrijven.
Beperk je auteursbiografie tot 250 woorden. Als je deze versie klaar hebt kun een iets langere schrijven voor in  je mediakit.
En je kunt er kortere versies van maken voor in je social media profiel, of voor tijdschriften die daar om vragen als zij bijvoorbeeld een recensie over je boek schrijven. Sommige media vragen of je iets over jezelf kunt vertellen in 25 woorden. Dat zijn evenveel woorden als deze twee laatste zinnen bij elkaar opgeteld.

2. Schrijf in de derde persoon

Over jezelf in de derde persoon schrijven maakt het makkelijker. Je schept een beetje een afstand tussen jou en je verhaal. Dat kan helpen om niet teveel te verzanden in details die voor jou een behoorlijke impact hadden maar die je lezers echt niets zegt. Probeer het eens. En als je dat hebt gedaan en je vindt het niets, gebruik het dan als basis voor de ‘ik’ variant. Laat mensen uit je omgeving kiezen welke auteursbiografie hen het meeste aanspreekt.

3. Ga niet terug tot je wieg

Vraag jezelf af of anderen het interesseert waar jij vandaan komt. Dat is alleen maar relevant in relatie tot het thema van je boek. Als je een roman schrijft over de Achterhoek en je komt daar vandaan, dan is het relevant. Maar als je een boek over Koptische kunst in het Russische Rijk tussen 1200 en 1235 na christus geschreven hebt, is het feit dat je in Tjietjerkstradeel geboren bent en nu in Assendelft woont, niet relevant.

Hou het kort en simpel: Patti Smith is geboren in 1961 in Pretoria, Zuid Afrika.

4. Vraag je af of je eerder gepubliceerde boeken er echt toe doen

Het is niet altijd nodig om al je eerder gepubliceerde boeken te noemen. Als je een relatief onbekende auteur bent, vindt niemand het interessant wat je al geschreven hebt. Pas als je Stephen King heet of James Patterson doet het ertoe en die hoeven dat al niet eens meer te vertellen want iedereen weet wel wat ze geschreven hebben.
Zorg er dus voor dat de details die je in je auteursbiografie opneemt, triggers zijn waardoor mensen je boek willen lezen. Maak ze nieuwsgierig.

5. Geef relevante publicaties in de media aan

Neem de meest indrukwekkende publicaties op in je biografie. Is er een groot artikel verschenen in een landelijke krant naar aanleiding van je boek? Heb je een groot interview gehad in een populair tijdschrift? Noem deze dan, want dat vergroot je geloofwaardigheid als auteur en vergroot je expertstatus.

6. Noem de meest relevante ervaringen die een echte impact op je leven hebben gehad

De meeste auteursbiografiēn beginnen bij het begin. Saaier dan dat kan het niet worden. Begin eens een keer op een spannend moment in je leven. Toen je op een kruispunt stond en de keus maakte om te stoppen met je studie  om je volledig op je schrijverschap te storten. Of dat je besloot om je huis te verkopen en een digitale nomade/auteur te worden. Dan heb je iemands aandacht in ieder geval te pakken.
Verder zijn een aantal zaken wel belangrijk: die dingen, ervaringen, gebeurtenissen die op een of  andere manier in relatie tot je schrijverschap en je boek staan.

Als je een detective schrijft, dan is het relevant dat je zelf 12 jaar wijkagent bent geweest. Als je een kookboek schrijft om lang en gezond te leven dan is het belangrijk om te vermelden dat je genezen bent van kanker doordat je een bepaald dieet gevolgd hebt. Schrijf je een boek over verandertrajecten binnen organisaties? Logisch dat je dan wat schrijft over je ervaringen als leidinggevende tijdens een reorganisatie.

7. Vraag om input van mensen die jou goed kennen

De grootste blinde vlek die mensen hebben zijn zij zelf. Vraag mensen die je geschiedenis goed kennen naar wat zij beschouwen als de belangrijkste gebeurtenissen uit jouw leven die richtinggevend zijn geweest. En laat je auteursbiografie lezen door je uitgever / redacteur en luister naar hun advies.

8. Schrijf verschillende auteursbiografien

Schrijf een aantal verschillende versies, stuur deze naar mensen die je kennen en vraag hen om die stukken tekst te markeren die naar hun idee het beste beeld van jou neer zetten. Maak daar een nieuwe versie van.

9. Laat wat van je zelf zien

Maak er geen taai, saai, theoretisch verhaal van. Lezers zijn geintresseerd in de mens achter de auteur. Bovendien: je wilt je fans aan je verbinden.  Dat doen ze makkelijker als ze het gevoel hebben dat je een gewoon mens bent die net zoals zij, dingen eng vinden of juist leuk, kinderen  hebben  of niet, dat soort persoonlijke zaken.

meer lezen?

Wat is een auteursplatform?

De 7 valkuilen van boekmarketing

7 tips om als auteur om te gaan met kritiek

Een boekenpitch die iedereen uit z’n sokken blaast

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Denise HulstZo schrijf je een goede auteursbiografie
Share this post

Related Posts