Boekenblog

banner-1158377_1920.jpg

Wat is een auteursplatform?

Veel boeken verkopen gaat niet vanzelf. Daar heb je fans voor nodig. En andere mensen die een bijdrage leveren door voor jou ‘het woord’ te verspreiden en aandacht besteden aan je boek als het eenmaal verschenen is.

Een uitgever kan niet alles uit handen nemen

Aandacht genereren voor je boek is van oudsher een taak van de uitgever. En dat doen de meesten dan ook: ze sturen een persbericht en schakelen hun netwerk in. Als het meezit levert dat media aandacht op waardoor je boek gaat verkopen.

Maar….er verschijnen duizenden boeken per maand. Dat betekent dat de aandacht die er is voor jou boek, vaak eenmalig en vluchtig is waardoor het effect op het aantal boeken dat je verkoopt niet zo heel groot is.

Wil je veel potentiële lezers bereiken, veel boeken verkopen en een goed inkomen rond en met je boek verwerven, zul je je auteursplatform moeten opbouwen.

Wat is een auteursplatorm?

Een auteursplaftorm is een verzameling van mensen en organisaties, offline en online, die jouw boek kopen en lezen of bijdragen aan de zichtbaarheid van jou als auteur en je boek, waardoor jouw boek on top of mind komt van potentiele lezers die vervolgens jouw boek kopen als ze je hebben leren kennen.

Dat zijn:

Online
influencers op internet (boekenbloggers, vloggers)
online communitys die gaan over het thema van jouw boek
social media platforms
je potentiële lezers

Offline
je bestaande lezers (fans)
je potentiele lezers
journalisten
recensenten
collega – auteurs
familie
vrienden
collega’s

Met al deze mensen moet je direct kunnen communiceren. En dat doe je door een emaillijst op te bouwen.
Veel auteurs denken dat zichtbaarheid op Social Media direct leidt tot verkoop van boeken. Soms is dat zo, maar in de meeste gevallen is dat niet zo, omdat je niet direct met hen kunt communiceren. En met een emaillijst is dat wel zo. Social media is vooral een manier om potentiële lezers naar je website te leiden. En op je website kun je hen laten kennis maken met jou.

Dat kan het begin zijn van een duurzame en liefdevolle relatie met je fans, waardoor je elk volgend boek dat je schrijft, een groter publiek bereikt en meer boeken verkoopt.

Meer lezen?

Zo bouw je je auteursplaform met social media

De 7 valkuilen van boekmarketing

Hoe schrijf je een goede auteursbiografie

Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

dit veld niet invullen s.v.p.

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Denise HulstWat is een auteursplatform?
Share this post

Related Posts