Boekenblog

stamp-2022901_1280.png

Waarom je als auteur een emaillijst moet hebben

3 redenen waarom een nieuwsbrief en een emaillijst belangrijker zijn dan social media

1. Een  nieuwsbrief is van jou

En de emailadressen die je hebt verzameld ook. De meeste social media sites hebben een eigen algoritme. En die algoritmes bepalen wie wel en wie niet jouw posts lezen. Gemiddeld wordt maar 2 % van wat jij post gelezen door je volgers. Niet omdat ze niet geintresseerd in je zijn, maar omdat ze de posts niet voorbij zien komen. Je hebt dus op geen enkele manier de regie over wie, wat, wanneer en waarom leest.
Tenzij je bereid bent om geld te investeren in Facebookads.

Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

dit veld niet invullen s.v.p.

De kans is groot dat op het moment dat je denkt dat je het door hebt, ze opnieuw het beleid wijzigen, de algoritmes aanpassen en jouw profiel kenmerken anders gebruiken dan daarvoor. Jouw posts worden dan weer onder de aandacht andere vrienden gebracht en niet meer onder de aandacht van vrienden die daarvoor jouw posts voorbij zagen waaien. Dus bouw je nooit een relatie met hen op. En de kwaliteit van de relatie met je lezers bepaalt jouw succes als auteur en het aantal boeken dat je verkoopt.

2. Met een eigen emaillijst heb je volledig de regie.

Jij bepaalt wat je inschrijvers van je lezen en wanneer. De relatie die je kunt opbouwen via een emaillijst is vele malen beter, sterker en effectiever. Daarom is het belangrijk dat je een emaillijst hebt voordat je je boek publiceert en zou het bouwen van je emaillijst een van je belangrijkste marketing doelen moeten zijn.
Daarom geef ik je tips om je emaillijst uit te breiden.

3. Je berichten worden 30x meer gelezen dan je social media posts
Stel je voor dat je een nieuw boek lanceert en je stuurt een nieuwsbrief naar de 5000 inschrijvers die op je lijst staan.. Afhankelijk van de betrokkenheid kun je er van uitgaan dat tussen de 30 en 50% ( laten we uitgaan van het gemiddelde: 40%)  40% van je inschrijvers je bericht opent en werkelijk leest. Dat zijn er dus 2000.Van deze 2000 klikt misschien 20% op een bestelknop naar je nieuwe boek. Dat zijn dus 400 mensen die je boek gekocht hebben. Een volgende stap kan dan zijn dat je twee dagen nadat je aangekondigt hebt dat je boek er is, de mensen die je bericht niet hebben gelezen, een tweede bericht sturen en hen herinneren aan het feit dat je boek er is. Je kunt dus heel gericht communiceren met de inschrijvers op je emaillijst. En dat kun je dus niet met je volgers op social media.

Je  maillijst is een krachtige tool waar je niet omheen kunt, wil je succes hebben als auteur
Hoe vergroot je nu het aantal inschrijvers op je emaillijst? Er zijn verschillende manieren om dit te doen.Hieronder tref je een aantal tips voor het uitbreiden van je maillijst

Weggevertjes

Iets weggeven van je boek (oude of nieuwe boek) is een van de meest gebruikte manieren om je lijst te laten groeien. Zoals alles heeft dit voor- en nadelen. Het vraagt van je dat je met enige regelmaat wat laat horen aan de mensen die op je lijst staan, anders verdwijn je naar de achtergrond en ben je binnen no- time vergeten.
Laat elke inschrijver weten wat ze van je kunnen verwachten. Vertel wat je hen gaat vertellen en wat je met hen gaat delen.

Cross-promotie

Een andere optie om je emaillijst te laten groeien is door middel van cross-promotie in je nieuwsbrieven met andere auteurs. Stel een groep auteurs samen die allemaal een gratis e-boek hebben dat ze kunnen aanbieden. Maak een landingspagina op de website van een van de auteurs uit de groep en laat zien wanneer degene die zich inschrijft op de nieuwsbrief een gratis boek van welke auteur krijgt. Maak een schema en stuur vanuit die centrale nieuwsbrief naar alle inschrijvers van de auteurs die een boek weggeven..Ook benadrukt elke auteur die meedoet, elke maand het gratis boek van de maand en neemt de link op in zijn emailnieuwsbrief naar de plek waar het boek aangevraagd of gedownload kan worden.  Hierdoor kunnen lezers beslissen of ze het gratis boek echt graag genoeg willen hebben om zich te abonneren.

Denise HulstWaarom je als auteur een emaillijst moet hebben
Share this post