Boekenblog

action-1851269_1280.jpg

PR- aanvalsplan voor boek & business

PR- aanvalsplan voor boek & business

Publiciteit voor je boek of business organiseren is in de zomer een stuk makkelijker dan in de rest van het jaar. Nederland slaapt vanaf half juli. De kamer is met reces en alleen voor een verschrikkelijke uitglijer van een bewindsman of een nationale ramp komen de kamerleden terug en valt er wat te beleven op het gebied van nieuws en media. Het is komkommertijd. En dat is goed nieuws. De journalisten die nog niet op vakantie zijn, moeten hun best doen om interessant lokaal, regionaal en op momenten ook landelijk nieuws te melden. Daardoor wordt het voor jou een stuk makkelijker om publiciteit voor je boek en je business te genereren.

Mocht je binnenkort je boek publiceren, is er een nieuwtje, feit of iets dat vermeldenswaardig is rond je boek of je business? Doe eens gek en zoek de media op met een strak verhaal.

Stap 1  Bepaal je doel

Wat wil je bereiken met je pr- actie?

  1. Wil je potentiële kopers van je boek triggeren om je boek te kopen?
  2. Wil je deelnemers voor je workshop?
  3. Wil je een heugelijk feit delen rond je boek of je bedrijf?
  4. Wil je je naam weer een keer in de media en bouwen aan je eigen merkwaarde?

Wees helder over wat je wilt bereiken, Dat doel bepaalt namelijk alle volgende acties.

×

Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....

dit veld niet invullen s.v.p.


Stap 2 Wie wil je bereiken?

Je potentiële lezers? Potentiële opdrachtgevers?
Hoe concreter je bent des te makkelijker wordt het om te bepalen waar je moet zoeken en te bedenken wat het juiste haakje is waar je de media mee gaat benaderen.

Stap 3 Ga op zoek

Waar houdt jouw doelgroep zich op op internet? Wat lezen ze, waar luisteren ze naar? naar welke fysieke plekken komen ze?
Pak de drie doelgroepen die je het liefst wilt bereiken en kijk of je tenminste 3 plekken kunt bedenken zij zich ophouden: welke radioprogramma’s luisteren ze, welke online platforms bezoeken ze, welke kranten lezen ze?

Stap 4  Maak je eigen interessante, leuke of waardevolle nieuws

Hoe zorg je dat dat wat je te melden hebt ook inderdaad nieuwswaardig is?
Als je de media benadert moet je wel wat te melden hebben. En wat nieuws is, bepaal je voor een stuk ook zelf: je kunt je eigen nieuws maken door op zoek te gaan naar het haakje dat de verbinding maakt tussen het thema van je boek en de actualiteit. Als je er even voor gaat zitten en je laat je creativiteit er op los dan kom je ongetwijfeld op zaken waar je nog nooit eerder aan gedacht hebt. Is het lastig om een haakje te bedenken? Lees mijn blog over haakjes. 

Binnenkort is het bijvoorbeeld weer de dag van de Inheemse volkeren. Prima moment om iets te organiseren rond je boek als je het juiste haakje weet te vinden: cultuur, religie, etniciteit in de huidige tijd, rituelen, verbinding, grondrechten, mensenrechten, taal,
De komende maand staan de volgende thema’s op het programma:
Dit is een knipsel uit de issuekalender. Elke dag staat wel in het teken van een bepaald thema. Of zelfs meerdere thema’.s  Nooit geweten dat er een dag van het Bloot Tuinieren was, Handdoekdag of de Parkdag.
Je kunt op internet verschillende websites vinden die overzichten produceren van al deze dagen.

Deze website, speciaal voor Hagenaars met een beperking geeft een goed overzicht.
Wikipedia geeft ook een goed overzicht.
De Issuekalender is het meest bekend. Je kunt de Issuekalender ook downloaden.

Stap 5 Doe eens gek

Verzin een actie in het kader van querilla marketing
Guerrilla Marketing gaat over goodwill creëren en je gunfactor verhogen door iets positiefs te bieden (entertainment, een bijzondere service, een glimlach, …). In tegenstelling tot traditionele reclame gaat het niet om ‘zenden’ maar om ‘interactie en beleving’. Zo creëer je betrokkenheid bij je product, boek of dienst en trek je uiteindelijk klanten. Een kapper in Iowa kreeg veel free publicity met dit sympathieke idee: kinderen die een boek meenamen en hem voorlazen werden gratis geknipt. Zo stimuleerde hij ‘hardop lezen bij kinderen met een leerachterstand’
Als je kinderboekenschrijver bent: ga een voorleeswedstrijd houden op de camping bij je in de buurt. Of organiseer een voorleesmarathon in de lokale bibliotheek, op het dorpsplein of bij de lokale boekhandel  en maak daar veel lawaai over.

Ben je een non-fictie schrijver en expert op je vakgebied? Kijk of je op openbare plekken een zeepkist speakerscorner kunt maken en nodig collega’s uit je vakgebied uit om een aantal korte lezingen, workshops of wedstrijdjes te organiseren. Een soort pop – up workshop ronde, zou je kunnen zeggen. Natuurlijk wel veel lawaai maken op social media en de pers inlichten. Vergeet niet je boek mee te nemen om te verkopen. En je visitekaartjes waar natuurlijk ook de omslag van je boek op staat.

Op het moment dat je out- of the box denkt  en doet, gebeurt er iets onverwachts.

Stap 6 Zoek de juiste media-mensen

Je hebt een doel, een boodschap en een doelgroep. Nu nog de mensen die die boodschap voor je moeten gaan verspreiden.
Heb je ooit eerder interviews gehad? Zoek dan de naam van de journalisten op die de intervieuws met je gehouden hebben en het artikel geschreven hebben. Zet deze bovenaan je lijstje.
Zoek uit welke journalisten werken bij de media waar jij je boodschap gaan aanbieden. Check op Linkedin of mensen uit jouw netwerk gelinked zijn met een van hen en probeer een warme introductie te krijgen.

dit veld niet invullen s.v.p.

Stap 7 Recycle

Heb je in het verleden artikelen geplaatst in de media? Herschrijf er dan een tweetal van en kijk of je deze kunt verbinden aan de actualiteit en biedt deze artikelen opnieuw aan aan de media. Goede artikelen kunnen met een beetje creativiteit prima gerecycled worden.

Denise HulstPR- aanvalsplan voor boek & business
Share this post

Related Posts