Share this post

Voor verschillende tijdschriften en vakbladen heb ik columns geschreven of artikelen.
Ze zijn per tijdschrift gerangschikt.

Share this post

download

Test je werkstress met Psychologie Magazine

Samen met Psychologie Magazine maakte ik een test over werkstress, energie en timemanagement.

Hier kun je hem downloaden..

Logo-ELLE-Magazine

 

Deadlines, telefoon, mails, post, afspraken, rekeningen..
Die 24 uur in een dag… Red je het daar niet mee? …Elle liet de weekplanning van drie druk bezette professionals door een timemanagement expert onder de loep nemen..”Die telefoon kan ook uit hoor!’
Meer lezen?

Share this post

Clean Desk Policy
logo management support
Bij de een rijzen de haren te berge en de ander wordt blij bij de gedachte dat in de toekomst de bureau’s netjes opgeruimd zullen zij. Ondanks het feit dat de meningen over het het nut van Clean Desk werken verdeeld zijn, stappen veel werkgevers over op een Clean Desk policy. Er zijn verschillende redenen waarom ze dit doen en vaak is het een combinatie van factoren zoals bijvoorbeeld:

1. Bescherming van belangrijke gegevens en veiligheid
2. Uitstraling van de werkplekken: visitekaartje van het bedrijf
3; Het Nieuwe Werken, flexibele werkplekken en digitaal werken
4. Verhoging van de efficiency
5. Makkelijk schoon  te houden
6 Beter voor de luchtwegen.
Meer lezen?

Tijd en Geld
logo management supportDe optimistische mensvisie gaat uit van de gedachte dat de mens in staat is om te leren van ervaringen en situaties. Het klinkt vrij simpel: je doet iets en dat pakt vereerd uit. En als je je billen brandt moet  je op de blaren zitten en voortaan kijk je wel beter uit waar je je achterwerk laat zakken. Dat leren schijnt dus niet vanzelfsprekend te zijn. Ondernemend en werkend Nederland (nee, dat zijn niet per definitie dezelfde mensen…..) worstelen sinds de Industriele Revolutie permanent met twee grootheden: Tijd … en Geld…
Wat hebben ze gemeen en waarom zitten ze samen in dit stukske, vraag je je misschien af…. Nou…. hierom

Share this post

Office rendement

De hort op zonder al te veel zorgen en goed voorbereid op vakantie
De zomervakantie staat voor de deur. Zou het niet fijn zijn als u rustig kunt vertrekken, zonder dat u zich druk hoeft te maken over de vraag of het allemaal wel goed komt met uw organisatie tijdens uw afwezigheid? het is daarom nuttig en verstandig om nu alvast over een aantal zaken na te denken. Dan hoeft u geen eindspurt te trekken tijdens uw laatste paar werkdagen. Verder lezen?

Share this post

Office rendement


De bezem door de chaos en manage je inbox!
Iedere dag komen achter elkaar de e-mailberichten binnen in je mailbox. Eigenlijk staan ze daar vervolgens kriskras door elkaar. Dat kan een gevoel van onrust geven, want het overzicht is vaak ver te zoeken. Waar moet je beginnen om orde aan te brengen in deze digitale berichtenstroom? Het draait allemaal om structuur. Tips om weer grip te krijgen op uw overstromende inbox in Outlook!  Verder lezen?

Share this post

PC-Rendement-vierkant-_400x400Fijner werken met een lege inbox
Geen mail te veel!

Niets remt je concentratie zo als binnenkomende emails en een onoverzichtelijke volle inbox. Het is dus goed om te zorgen voor orde in de chaos, zodat je al je energie kunt steken in je werk. Een lege inbox geeft rust in het hoofd. Dit alleen al kan voldoende motivatie zijn om hiernaar te streve en het vervolgens ook zo te houden. Houd je digitale archief bij, want een archief beweegt mee op de inhoud van je taken. Projecten komen en gaan en dagelijks komen er weer nieuwe onderwerpen bij.  Verder lezen?

logo-libelleBurn out en principes

Principes heb je om naar te leven. Anders hoef je ze net zo goed niet te hebben…Andersom: als je niet leeft naar je principes, heb je ze eigenlijk ook niet….Dus. Verder zijn principes best mooi: ze houden onze samenleving overheid, zijn het smeermiddel tussen echtelieden en familieleden en geven onze jeugd handvatten voor een respectvol, zinvol en als het goed is, leuk bestaan.Ze scheppen duidelijkheid naar vrienden, buren, familieleden en collega’s en niet geheel onbelangrijk: naar jezelf. Maar gezien het feit dat alle voordeel ook ze nadeel heeft, kleven er wat haken en ogen aan principes….. Oh ja joh? Ja…. Verder lezen?

Je krijgt een afbeelding te zien. Als je daar op klikt, wordt het artikel groter op je scherm en dan kun je het wel lezen…

logo-libelleSocial Mania… een modern sprookje

Ooit, nog niet eens zo heel erg lang geleden, waren de mensen in het kleine land Simpelrijk, niet zo heel erg ver van ons vandaan, behoorlijk tevreden. Gelukkig zelfs….Er waren nauwelijks echtscheidingen,  kinderen met ADHD kwamen ook nauwelijks voor en het aantal depressieve  mensen was op een hand te tellen. Zelfs het aantal verkeersongelukken met dodelijke afloop was te verwaarlozen.  Kortom, de geluksindex van Simpelrijk was de hoogste ter wereld. ….En toen, op zekere dag, verscheen er ….. Verder lezen?
Je krijgt een afbeelding te zien. Als je daar op klikt, wordt het artikel groter op je scherm en dan kun je het wel lezen…

Share this post

De invoering van HNW bij een GGZ instelling
Onlangs heropende een ggz-instelling haar deuren voor haar medewerkers. Na bijna een jaar was het oorspronkelijke pand verbouwd tot een paradijs voor het nieuwe werken. Prachtige strakke inrichting, waarbij sober is omgegaan met spullen enFacilitair zeker ook kasten. Mooie behandelkamers en spreekkamers, een fijne kantine voor de medewerkers en eindelijk de ruimte om gewoon 20 meter achter elkaar te kunnen lopen. Tachtig procent van de medewerkers die op de openingsdag al ‘Ooohhend’ en ‘Aaaahhend’ hun nieuwe werkomgeving bekeek, is hulpverlener. En hulpverleners hebben een eigen behandelkamer nodig….. Een jaar geleden startten we met Het Betere Werken een traject rondom de invoering van het nieuwe werken bij deze zorginstelling. De medewerkers waren ambivalent… Lees verder

Share this post

Lockertje Lockertje aan de wand…
Wie heeft de grootste stapeltjes in dit land? Zo groot dat de collega’s er niet meer over heen kunnen kijken en zo niet kunnen zien of u zich überhaupt wel op de Facilitairwerkplek bevindt? Zo groot dat het besef bij de collega’s als donderslag bij heldere hemel doordringt bij het omvallen van die stapel dat het nooit, nee nooit nog goed zal komen tussen de eigenaar van die stapel en de stapel zelf? En dat de trotse bezitter …Verder lezen…

Share this post

Stilte!
Ik zit in een bijeenkomst bij een opdrachtgever om samen met een groep afgevaardigden uit de projectgroep Het Nieuwe Werken de nieuwe huisregels af te spreken. Over twee weken wordt er verhuisd en het gonst van de geruchten. HFacilitairoogste tijd om duidelijkheid te creëren over de manier waarop medewerkers met elkaar willen samenwerken. Dus zitten we nu in vergadering. Het is een grote groep, wel 20 mannen. En die zijn luidruchtig. Er worden grappen gemaakt en er wordt veelvuldig op elkaars schouder gekletst. Allemaal dansen om de hete brij, denk ik als ik naar…:Lees verder…

Share this post

Oh zo flexibel.. of toch niet?
Nu we met z’n allen zo enthousiast aan het nieuwe werken zijn, duiken er meer en meer rafelrandjes van dit oh zo nieuwe concept op. En niet alleen als het gaat om het feit dat medewerkers massaal aan het nieuwe overwerken zijn begonnen, maar Facilitairook als het gaat om het gebruik van flexibele werkplekken, concentratieruimten en informele overlegplekken. Natuurlijk, meegaan met de tijd is nodig en modern en aantrekkelijk werkgeversschap vraagt nu eenmaal wat. Dus als je ruimtegebrek hebt en je staat voor de keus om te verhuizen of te verbouwen, lijkt het een voor de hand liggend besluit om eens flink de bezem door de indeling van het gebouw te halen en medewerkers tegelijkertijd meer vrijheid te...Lees verder..

Share this post

Cultuur zit aan de binnenkant
De grootste coöperatieve bank van Nederland is jaren geleden als een van de eerste banken begonnen met het nieuwe werken. Een prachtige toren werd gebouwd en Facilitairnog niet zo heel lang geleden trokken bankmedewerkers het nieuwe pand in.,Geweldig vonden zij het, op een enkeling na. In niets deed de inrichting van het gebouw denken aan reguliere werkplekken. Aldus werd met het saaie imago van de bank definitief …. Lees verder

Share this post

Liever in een oud pand
Laatst was ik bij een opdrachtgever. Deze was vorig jaar verhuisd naar een nieuw gebouwd, kraakhelder, fris, licht en ruim pand. Het pand dat ze achter lieten was Facilitairuitgewoond, ouderwets, veel te klein en alles wat je zelf kunt bedenken bij oude gebouwen. Ze gingen niet alleen verhuizen omdat het pand versleten was, maar ook omdat ze fors uit hun jasje waren gegroeid. Tegen de stroom in van de economische crisis, was het personeelsbestand de afgelopen twee jaar met 100% gegroeid. Als je dan ook nog niet eens overstapt op het nieuwe werken waarbij je ..Lees verder..

Share this post

Het Nieuwe Werken, de koffieautomaat en Zen
Ik sta bij de koffieautomaat en dat doe ik niet zo vaak. Eigenlijk alleen als het echt niet anders kan, en dat is nu, omdat ik bij een bedrijf intern ben om een training te geFacilitairven. Over het algemeen word ik nooit zo blij van koffieautomaten. Ten eerste als ik koffie neem, smaakt het naar chocolade en als ik thee neem, dan smaakt het naar koffie. Behalve deze keer dan. De koffie is goed te doen. En zoals bij zoveel zaken: elk voordeel heb zijn nadeel….Verder lezen

Share this post

SiS

Doen en laten
Als rechtgeaarde Nederlander wil je waar voor je geld. In dat kader is vakantie vieren een total waste of money. Kom je terug van een peperdure safarireis of jungletocht, sta je binnen de kortste keren weer met beide benen in de rauwe werkelijkheid van alledag. Na twee dagen van files, volle e-mailboxen, drie meter krant, achterstallige rekeningen en 33 voicemailberichten op je mobiel zijn de meeste mensen alweer vergeten dat ze überhaupt ooit op vakantie waren. In de pauze van een (alweer, jawel!) succesvolle workshop Onthaasten & Meer, schuift een knorrige deelneemster naast me aan de koffietafel..Verder lezen?

Share this post

Het leven als Fun factory
SiSWe zitten achter de elektronische agenda van mijn deelnemer. Ze volgt een individueel traject Werkplekorganisatie & Persoonlijke Efficiency omdat ze er een zootje van maakt. Rommel op, in, naast en onder het bureau. Rommel in de pc, rommel in haar hoofd. Om het bureau wat op te frissen hebben we net een serieuze sorteer-, weggooi- en archiveersessie achter de rug. De buitenkant is flink opgeknapt, nu de binnenkant nog. Tussen neus en lippen door vertrouwt ze mij toe dat het in haar privéleven ook een onoverzichtelijke bende is… Verder lezen?

Share this post

Minder rennen door beter plannen
EeSiSn van de nadelen van tijd is dat je hem maar één keer kunt spenderen. En omdat een gevoel van krapte per definitie indruist tegen ons natuurlijke verlangen naar
overvloed, rekenen we ons gewoon rijk. Het feit dat dat zowel op de werkvloer als thuis gebeurt, zegt mij dat het niet uitmaakt of je als mens in driedelig pak of in joggingpak de klok de baas probeert te blijven. Eigenlijk is het heel simpel: klussen, taken, of gewoon werk duren altijd langer dan je denkt, ongeacht wie of wat je bent en waar je wat doet. Dat is principe 1. Principe 2 luidt als volgt: wil je niet in de knel komen met tijd en taken, dan moet je ongeveer 40 procent van je tijd reserveren voor onverwachte zaken. Als je dat niet doet, kom je hopeloos in de problemen met je voorgenomen programma. Ben je zelf niet de veroorzaker, dan heb je nog altijd collega’s, vrienden, familie, buren, kinderen en/of een partner die roet in het eten gooien. Bovenstaande principes zijn al meer dan veertig jaar lang de rode draad van timemanagementtrainingen en zijn daarmee oud nieuws, universeel en niet tijdgebonden. Gelukkig maar, want ik zou heel achterdochtig worden als er elk jaar wat anders geroepen zou worden over deze prangende zaak. Als je als (thuis)manager of lid van een gezin of… Verder lezen?

Share this post

SiSOngeleid projectiel
Als je niet enig zelfsturend vermogen hebt en een beetje kunt focussen op je hoofddoel, is de kans groot dat je voortdurend met bijzaken bezig bent.Een vriendin van mij is altijd druk. Met grote dingen, kleine dingen en het liefst allemaal tegelijk. Ongeacht noodzaak, ongeacht tijdstip. Haar dochter naar bed brengen kost ontzettend veel tijd terwijl ze zelf ook al zo moe is rond die tijd, klaagde ze ooit. Als alleenstaande moeder heeft ze recht op alle begrip en medeleven mijnerzijds, natuurlijk. Totdat ik een keer het genoegen smaakte om aan de zijlijn hun rituelen gade te slaan. Als volgt: ‘Nou Sanne, nu even je tanden poetsen.’ Dochter grijpt attributen, moeder loopt naar de douche. Nog even een wasje in de trommel. Dochter is klaar met tanden poetsen, moeder is in de douche aan het rommelen. Dochter slaat aan het kleuren. Moeder komt binnen: ‘Lig je nou nog niet in bed? Eerst maar even je kleren opruimen, ja?’ Dochter gaat aan de slag. …Lezen hoe het verder gaat?

Share this post

Keuzes maken en plannen
Efficiency? Je bedoelt nog meer doen? Gefrustreerd kijkt ze me aan. Een pittige SiStante die naast me zit. Strakke bril die elke keer verdwijnt onder een weerbarstige pony die niet op zijn plek wil blijven zitten. Hippe maar onpraktische haarmode. Ik zucht maar eens zo onhoorbaar mogelijk; alsof efficiency gaat over nog meer doen. De arbeidsproductiviteit van de Nederlandse werknemer is hoog. Gemiddeld dan. Dit soort jonge honden duwen het met procenten de lucht in. Met bakken tegelijk worden de High Potentials, Aanstormende Jonge Talenten en Veelbelovende Junioren aan het eind van het academisch of hogeschooljaar gerecruit en gehunt. In de twintig; ambitieus, intelligent en bevlogen. En chaotisch. Nooit geleerd om het werk te organiseren. Wel opgeleid voor een vak, niet om een schier eindeloze stroom van e-mailberichten te managen, de vele taakverzoeken van projectleiders en consultants te sturen en hen tevreden te stellen met beloftes die wél waargemaakt kunnen worden. Dat is op termijn vragen om moeilijkheden en bij deze dame is de druk op de ketel de laatste tijd behoorlijk opgelopen. Druk, druk, druk. Resultaten en Verder lezen?

Share this post
Denise HulstArtikelen & Publicaties