Boekenblog

sock-19562_1280-1.jpg

Een boekenpitch die iedereen uit z’n sokken blaast

Blazen met die handel!

Je hebt een boek geschreven (of bijna) Fantastisch! En nu gaat het er dan toch ook echt van komen: de eerste oplage in 2 weken uitverkocht.
Als je een goede boekenpitch hebt en je raakt in gesprek met iemand die geintresseerd in het onderwerp is, dan heb je er, voordat je het in de gaten hebt, een fan bij. En daar gaat het allemaal om, weet je nog?  Bouwen aan die fanbase doe je ook met een goede boekenpitch.

Dit is een goede boekenpitch:

  • Ga met de eerste zin behoorlijk op de tenen staan van je gesprekspartner: Als je een boek hebt geschreven over gelukkig worden: “Hoe ook jij nu eindelijk echt gelukkig kan worden’. Als je een boek over succesvol ondernemerschap hebt geschreven:’Wat schort er aan jouw manier van ondernemen waardoor je nog steeds in een vierdehands Fiat Panda rijdt’. Heb je een boek geschreven over slapeloosheid: ‘Waarom slapeloosheid alleen nog maar bij watjes voorkomt’.
  • Vertel in twee of drie zinnen de essentie van je boek.
  • Vraag vervolgens of je verder mag vertellen of of je gesprekspartner nog wel geintresseerd is. Bij nee: hou je mond en toon belangstelling voor de ander.
    Bij ja: vertel waarom jouw boek uniek is: je hebt een eigen unieke methode ontwikkeld/gebaseerd op grootschalig wetenschappelijk onderzoek/nog nooit eerder vertoond/ spectaculaire onderzoeksresultaten en alles wat jouw boek uniek maakt.
  • Vertel waarom jij de expert bent.
  • Vertel wie er gebaat zijn bij het lezen / kopen van je boek.
  • Vertel wat het hen oplevert als ze het boek hebben gelezen.
  • Vertel waar je boek te vinden is.
    Vraag of je de contactgegevens van je gesprekspartner mag hebben om hem of haar uit te nodigen voor je emaillijst (dat is AVG- vriendelijk).

Boring:
Jij: ‘Ik heb een boek geschreven over hoe je goed kunt leren slapen!’
A: ‘Goh, echt waar? Knap zeg!’ (Gaap)
Jij: ‘Och, dat valt wel mee hoor!’ (valse bescheidenheid is per definitie een gesprekskiller)
A: ‘Ok!’ Denkt; ‘Nou, dan niet!’

Dead end street. Of niet?

Een goede boekenpitch gaat ongeveer zo:

Jij: ‘Volgens mij heb jij soms een slaaptekort, of lijkt dat maar zo?’
A: ‘Nou, nee, ik lig regelmatig wakker, maar ja, dat ben ik wel gewend!’
Jij: ‘Echt waar,? En waarom ben je daar dan aan gewend?’
A: ‘Ik slaap regelmatig slecht, al jarenlang en ik weet niet meer beter!’
Jij: ‘Goh, ik ben er achter hoe je weer goed kunt leren slapen!’
A:  ‘Hoe dat zo?’
Jij: ‘Ik heb een eigen unieke methode ontwikkeld die gebaseerd is op de laatste onderzoeksresultaten van een groot wetenschappelijk onderzoek. Slechte slapers leren met die methode  wat zij onbewust doen waardoor ze slecht slapen. En ze leren met mijn methode wat ze dan wel kunnen doen om goed te leren slapen; Daardoor functioneren ze overdag weer optimaal en zijn ze niet meer om de haverklap ziek.
Nadat ik zelf meer dan de helft van mijn leven slecht geslapen heb, heb ik jarenlang onderzoek gedaan naar de oorzaak van slecht slapen en heb ik honderden cliënten kunnen helpen met beter slapen’.
A: ‘Echt waar, interessant zeg! Wat is die unieke methode dan?’
Jij: ‘Ik kijk naar de vraag wat de spirituele betekenis is van slapeloosheid. En als je er meer over wilt weten, ik heb er een boek over geschreven.’
A;  ‘Gaaf! Is dat boek ergens verkrijgbaar en heb je meer informatie?’
Jij: ‘Jazeker, hier, mijn visitekaartje. Als je de QR code scant met je mobiel krijg je alle informatie die je nodig hebt’. Heb jij ook een visitekaartje, dan kan ik je vragen of mijn boek je geholpen heeft.En als je het leuk vind stuur ik je af en toe de laatste
inzichten rondom goed slapen. Vrijblijvend. En je kunt je op alle momenten weer uitschrijven.’
A: ‘Leuk, ga ik doen!’
Jij: ‘Bedankt en wie weet spreken we elkaari!’

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Wat moet er in een goede mediakit?
Zo schrijf je een goede auteursbiografie
Waarom het promoten van jouw boek ook een deel van je baan is als auteur

Hoe bedenk je haakjes voor je boek zodat journalisten geintresseerd raken in je boek?

Denise HulstEen boekenpitch die iedereen uit z’n sokken blaast
Share this post