Boekenblog

DE-7-VALKUILEN-VAN-BOEKMARKETING-8-1.png

De 7 valkuilen van boekmarketing

Een zucht van verlichting. Je manuscript ligt bij de drukker. Jouw werk zit erop. Eindelijk tijd om te ontspannen en te genieten van het feit dat je je doel bereikt hebt: je hebt een boek geschreven. Het harde werk is voorbij.

Vergeet het maar. Nu begint het pas. Veel auteurs beseffen niet dat het schrijven van een boek een kleine hobbel is die je moet nemen. Zeker als je je voorgenomen hebt om een boek te schrijven waar je succesvol mee wilt zijn. Het echte werk moet nog komen. Boekmarketing en verkoop van je boek is een tak van sport waarbij je niet moet willen beknibbelen op tijd, energie en geld. Als je dat doet is al je schrijfwerk voor niets geweest.

De 7 valkuilen van boekmarketing

Het lijkt vanzelfsprekend dat je als een speer aan de slag gaat met je boekmarketing. Maar dat is het voor veel auteurs niet. De meesten van ons zitten in patronen van werken en prive bezigheden. Dan valt het af en toe niet mee om afstand te nemen en te kijken naar de zaken die niet zo goed gaan als het gaat om de marketing van je boek.

Ik heb de 7 meest voorkomende valkuilen van auteurs op een rijtje gezet. Als je naar je eigen acties kunt kijken en eerlijk bent, kun je voorkomen dat je over een tijdje terugkijkt en niet hoeft te zeggen: ‘Ik wou dat ik het anders gedaan had’.

  1. Wees niet te opdringerig

Ja, je wilt je boek verkopen. Maar bij iedereen die je tegenkomt direct je boek over de toonbank schuiven is geen goed plan. Het werkt niet. Niemand houdt van sleazy en pushy stofzuigerverkopers Klik om te Tweeten. Als je met iemand in gesprek raakt en je denkt dat het passend is om iets over je boek te vertellen, doe dat dan. En als iemand oprecht geïnteresseerd is in je boek, zullen ze het echt willen lezen zonder dat je het hen opdringt. Geef je visitekaartje en vraag het visitekaartje van je gesprekspartner. Vraag expliciet of je hem of haar op de hoogte mag houden van de vorderingen of activiteiten rond je boek.

  1. Neem de tijd om een geoliede machine op te bouwen

Als je de eerste keer een boek lanceert, kun je gewoon nog niet alles weten. Als je dat wat je tijdens je eerste boeklancering leert, gebruikt bij de lancering van je tweede boek en alle andere toekomstige boeken, dan creëer je momentum. Terwijl je je eerste boek nog aan het lanceren bent en aan je tweede boek aan het schrijven, dan weet je dat je tweede boek mee kunt laten liften op het succes van je eerste boeklancering. Als mensen eenmaal een boek bij je hebben gekocht, en je onderhoudt de relatie met hen, dan wordt het verkopen van je tweede boek al een stuk makkelijker. Als je blijft bouwen aan de relaties met je lezers en aan je auteursplatform, bouw je aan je eigen succes. Klik om te Tweeten

Begin met het weggeven van een stuk van je eerste boek en automatiseer een stuk van de communicatie met je lezers met een mail service.  Deel met hen updates over de stand van zaken rond je boek en de activiteiten die je onderneemt rond je boek. Betrek hen in een latere fase als ambassadeurs en vraag hen om jou te helpen om je boek te verkopen. Dan bouw je gericht aan je auteursplatform en aan je succes.

  1. Vraag om hulp als je het nodig hebt

Lijkt vrij eenvoudig, toch? We zien andere mensen in onze omgeving worstelen en vragen ons af waarom ze geen hulp inschakelen.  De reden waarom wij zelf geen hulp inschakelen, is waarschijnlijk dezelfde als waarom andere mensen dat niet doen: ons ego zit ons in de weg. Soms kan het gewoon teveel zijn en dan is het een onmogelijke opgave om alles voor elkaar te krijgen. Hulp vragen van vrienden, bekenden, familie en collega’s is dan ook verstandig, nuttig en soms noodzakelijk. Hulp vragen aan je ambassadeurs uit je lezerspubliek is ook een prima idee. Klik om te TweetenAls je om hulp vraagt kan jij weer stappen zetten waardoor je sneller bij je doel bent.

  1. Zorg dat de schriftelijke communicatie rond je boek foutloos is

Sta eens stil bij alle uren die je hebt besteed aan het het perfectioneren van elke zin in je boek. Geen spellingfouten, een onberispelijke vormgeving en fantastische cover. Maar ai.. een fout in de omschrijving van je boek, op de achterflap, in je persbericht of op je website. Dat zijn pijnlijke zaken. Je potentiële lezer vraagt zich af of het wel verstandig is om je boek te kopen; in de presentatie zitten al fouten, hoe zal het dan aan de binnenkant zijn? Zorg dat je door al je teksten die je gebruikt rond en om je boek, een professional laat gaan. Je wordt namelijk blind voor je eigen teksten. Iemand die met een frisse blik kan kijken haalt er ongetwijfeld de laatste fouten uit.

  1. Stel doelen die je daadwerkelijk kunt bereiken

Niet alleen moet je  doelen stellen die meetbaar zijn, maar je moet ook een gedetailleerd plan van aanpak maken voor het bereiken van die doelen. Zonder een goed doordacht plan, ben je misschien je geld en tijd kwijt aan pogingen om van je boek een succes te maken, en verzandt je in half werk.  Bekijk per onderdeel van je plan of je dat efficiënter kunt organiseren en of het een realistisch doel is. Een beetje stretchen mag, dat is natuurlijk wel een goed plan. Zonder wat ambitie kom je nergens. Klik om te Tweeten

  1. Ontwikkel merkwaarde

Er is veel concurrentie. Dat betekent dat hoe specifieker jij je boek kunt labelen, hoe groter je succes zal zijn omdat je doelgroep helder is. Natuurlijk heb je dat al gedaan toen je je boek ging schrijven, maar wees alert op de manier waarop je je boek omschrijft. Maak een goede boekenpitch. en weest consistent in alles wat je doet rond je boek: vertel elke keer hetzelfde verhaal in dezelfde woorden. Boring? Jazeker. Effectief? Buitengewoon. Klik om te Tweeten

  1. Focus niet op een platform

Je lezers kunnen overal zitten. Iedereen heeft z’n eigen voorkeuren voor social media. Je ene lezer zit vooral op Facebook, je andere vooral op Linkedin.
Omarm de social media kanalen waar jouw lezers zitten en organiseer je zichtbaarheid slim met behulp van tools zoals Buffer en Meet Edgar. Blijf de gesprekken dagelijks volgen en zie wat er over jouw boek of over jouw werk gecommuniceerd wordt zodat jij daar op kunt reageren als er iets voorbij komt dat aandacht verdient. Als je voor social media dagelijks 10 minuten reserveert, kom je een heel eind. Plan elke week een half uur en vul je Buffer of Meet Edgar platform voor de komende week.

Stop in deze tweede fase evenveel tijd en energie als dat je hebt gestopt in het schrijven van je boek. Je boek verdient het om door veel mensen gelezen te worden en de mensen verdienen het om jouw boek te lezen. Klik om te Tweeten Deze valkuil, denken dat het werk erop zit als je boek geschreven is, heeft het succes van veel auteurs in de weg gestaan.
Zet hem op!

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Denise HulstDe 7 valkuilen van boekmarketing
Share this post