Boekenblog

Untitled-design-4.png

Zo bouw je je auteursplatform met social media

Je auteursplatform

Het bouwen van een auteursplatform vraagt een goede planning. En tijd en energie.
Het goede nieuws is dat iedereen, jij dus ook met een beetje goede wil en kennis van zaken (echt een beetje en heus niet veel) je eigen platform kunt bouwen.

Je boek gaat de wereld in en niemand die het merkt

Je hebt je een slag in de rondte gewerkt aan je boek. Geschrapt, herschreven, herschikt en opnieuw geschrapt. En dan is het zover. Je boek gaat de wereld in. En geen hond heeft het in de gaten behalve dan je moeder, je broers en zussen, Klik om te Tweeten de buren en je collega’s. Je had het wat anders in gedachten. Want je hebt een missie. Een belangrijke. En hoe meer mensen weten dat jouw boek er is, hoe beter het is. Voor jou. En voor hen. Alleen weten ze dat nog niet. Het harde werken is dus nog niet voorbij. Als het gaat om het vinden van je lezers en je fans, is er een hoop werk aan de winkel. Het opbouwen van een enthousiaste kring van fans is dan ook prioriteit nummer 1.

Social media kan helpen met het bouwen van je auteursplatform

Een auteursplatform bouwen doe je op verschillende manieren. Socia media kan daar een grote rol in spelen. Een goede planning maken, begrip van social media en marketing en gerichte tijd en energie zijn de voorwaarden voor succes.

Zo kun je bouwen aan je auteursplatform met social media

1. Opwinding organiseren over het verschijnen van je boek

Gebruik de kracht van social media om opwinding en anticipatie te creëren. Begin daar ruim voordat je boek verschijnt mee. Er zijn een heleboel momenten in jouw schrijf en uitgeefproces die interessant zijn om te delen. Start met kleine teasers zoals: ‘Morgen het 1e concept van mijn omslag klaar. Spannend!’ Of: ‘De tekst van de achterflap is bijna klaar!’ WIl je hem lezen? Dat kan hier! Of: binnenkort verschijnt mijn boek over ……’.

Als financiering van jouw boek een ding is, kun je je volgers op social media een speciaal aanbod doen om vooraf in te tekenen (en natuurlijk te betalen). Je kunt speciale content voor hen maken die alleen zij krijgen, zodat het ook echt exclusief is waardoor voor – intekening interessant is. Heb je een non- fictie boek geschreven, bied dan gratis kenniswebinars aan of speciale Q&A webinars, een week of twee nadat het boek verschenen is. Dan hebben de kopers van je boek de kans gekregen om je boek ook te lezen. Kijk of je al van een kleine groep mensen die jouw proefmanuscript gelezen hebben, recensies kunt krijgen voordat je boek officieel verschenen is. Deel deze op social media en vraag hen dit ook zelf te delen op social media in hun eigen netwerk.
Hoe meer er over je boek gedeeld wordt, hoe beter het is.

2. Zoek de juiste influencers op social media

De wet van de grote getallen geldt zeker voor social media. Hoe meer volgers, hoe groter je bereik. Je kunt natuurlijk zelf heel erg je best gaan doen om meer volgers te krijgen, maar het is echt veel slimmer om uit te zoeken welke bloggers, vloggers, recensenten op social media zitten die zelf heel veel volgers hebben.

Een kleine rekensom leert dat je beter een goede relatie kunt hebben met 5 actieve bloggers/vloggers die een bereik van gemiddeld 2000 volgers hebben, dan dat je zelf probeert om 10.000 volgers te krijgen. Daar gaat namelijk nogal wat tijd over heen. Als je investeert in de relatie met hen, zullen ze graag aandacht besteden aan je boek. Dus: volgen, liken, delen en de relatie aangaan. Zorg er wel voor dat als zij aandacht aan je boek besteden, er ook een link geplaatst wordt naar de landingspagina van je boek op je website.

Een paar voorbeelden
Vraag een blogger die zich bezig houdt met jouw thema om de posts die voorbij komen over jouw boek, te delen en te liken in ruil voor een gratis exemplaar van je boek. Of wellicht kun je iets voor hem of haar doen. Vraag een Instagrammer die over jouw thema post of tegen jouw thema aanschurkt, of ze een win – actie rond jouw boek wil houden. Vraag een vlogger of hij of zij je wil interviewen voor een podcast. Of misschien mag je een gastblog schrijven voor een blogger. Al deze aandacht moet erop gericht zijn om mensen op jouw landingspagina van je boek te laten landen, waar ze in ruil voor hun email-adres, iets dat gerelateerd is aan je boek, gratis van je ontvangen na inschrijving op je email lijst.

3. Video op social media is hot, gebruik het dan ook!

Een van de allerbeste manieren om met je potentiele lezers via sociale media te communiceren is via video. Een van de allerbeste manieren om met je potentiele lezers via sociale media te communiceren is via video. Klik om te TweetenOf het nu gaat om een ​​vooropgenomen video waar je over je boek of een Facebook Live-video praat, waar je persoonlijke verhalen deelt, het maakt niet uit. Video’s zijn uiterst effectieve marketing tools. Je kunt zelfs interactief zijn op Facebook, met live video Q&A sessies waar je vragen beantwoordt die op sociale media staan. Daardoor zullen je volgers het gevoel hebben dat ze een directe relatie met je hebben. Dat persoonlijke contact leidt altijd tot meer betrokkenheid en enthousiasme. Je volgers zullen er graag van voelen dat ze een meer persoonlijke relatie met je hebben en dat gevoel leidt tot meer enthousiasme en interactie op je sociale media pagina’s.

4. Organiseer community-building gebeurtenissen op sociale media

Als het goed is ga je voor de lange termijn relatie met je lezers en je volgers. Waarom zou je tijd in energie stoppen iet iets dat vluchtig is? Dan kan je  namelijk weer van voren af aan beginnen als je tweede of derde of elk volgend boek verschijnt. Je bouwt je auteursplatform voor de rest van je schrijversbestaan. Je bouwt je auteursplatform voor de rest van je schrijversbestaan. Klik om te TweetenEn met deze fans en lezers, communiceer je, je geeft hen advies en beantwoord vragen. Vrienden voor het leven rond het thema van je boek.
Live Facebook sessies, Twitter- chats zijn ontzettend leuk om met je volgers in gesprek te raken. Je hoeft niet dagelijks dit soort dingen te doen, maar als je 1 ochtend per week vrij houdt om te reageren op reacties op je blogpagina of op vragen die er gesteld zijn aan jou via Twitter en Facebook bouw je aan een zinvolle relatie met je platform.

Als je eenmaal een loyale groep van volgers hebt opgebouwd, kan het zo maar gebeuren dat er een buzz komt over een boek  dat je eerder geschreven hebt.

5. Heb geduld

Overnight succes vraag 267 nachten slapen en evenzoveel dagen hard werken Klik om te TweetenSucces komt je niet aanwaaien maar bouw je op.
Als je van je boeken wilt kunnen leven, beschouw dan moet je  er rekening mee houden  dat je dat 2 tot 3 jaar kost, vooropgesteld dat je verschillende inkomensstromen hebt rond je boek. Van uitsluitend de royalties kunnen alleen de grote bestsellerauteurs leven.
Een boekenbusiness is nou eenmaal nog steeds een business.

Wil je weten of je ‘het in huis’ hebt om een inkomen te genereren rond en met je boek? Doe de Quizz

Wat is een auteursplatform?

Hoe schrijf ik een goede boekenpitch?

7 tips om met kritiek om te gaan

7 valkuilen van boekmarketing

Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

dit veld niet invullen s.v.p.

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstZo bouw je je auteursplatform met social media
EEN-GOED-VERHAAL.png

Als je bij Mathijs van Nieuwkerk aan tafel wilt komen moet je wel een goed verhaal hebben

Jij? Een goed verhaal?

Dat boek van jou is uit. Eindelijk. En dan is het natuurlijk reuze leuk als er ook een beetje aandacht voor je boek komt. Je uitgever doet een persbericht uit, belt een redactie, roert en rammelt wat in z’n netwerk. So far so good.
En als het dan een beetje tegenvalt die media aandacht, valt het een beetje tegen. Alweer geen uitnodiging voor de Wereld Draait Door. Hoogste tijd om zelf je snuffert te laten zien bij journalisten en redacties. Uiteindelijk maakt de mens achter het boek toch het verschil, want ze krijgen jou aan tafel en niet de marketingafdeling van je uitgever.

Nou is er voor journalisten niets ergers dan nagejaagd worden door een hijgerige auteur die met z’n boek leurt en om aandacht zeurt.
Journalisten zijn net mensen en hebben het druk. Zoals uitgeverijen overstroomt worden met manuscripten die ze eigenlijk niet eens willen ontvangen, zo krijgen journalisten tientallen mailtjes en telefoontjes per dag van mensen die media aandacht willen.

Deadline driven creativiteit is best een dingetje voor journalisten

En het gekke is: journalisten breken zich voortdurend het hoofd over originele verhalen. Bijzondere invalshoeken, actualiteiten en verhalen die emoties oproepen, dat is hun handelswaar. En dat is lang niet altijd makkelijk om deadline driven creatief te zijn en op commando weer een fantastisch verhaal of cliffhanger te leveren.
Dat moet jij dan ook als auteur voor hen doen.
Dus. Wil je aandacht voor je boek?
Doe dan het volgende:

  • Zoek de tijdschriften (offline en online) op die aansluiten bij het thema van je boek
  • Bepaal je voorkeur en kies 2 tijdschriften waar je het allerliefste in wilt
  • Kijk welke journalisten de artikelen schrijven in deze edities die aansluiten bij jouw thema
  • Volg hen op social media
  • Lees wat ze schrijven in de media en in ‘hun’ tijdschriften
  • Laat het hen weten als je een aardig artikel gelezen hebt van hen op social media: deel artikelen en like ze.
  • Kijk in LinkedIn hoe de lijntjes lopen. Wellicht heeft een van jouw relaties een directe link met een journalist bij een van de bladen waar je in past met je verhaal.
  • Bereid je boekenpitch voor vanuit verschillende invalshoeken. Bij voorkeur een invalshoek die aansluit bij de actualiteit.
  • Lukt dat niet, zorg dan voor een echte originele invalshoek, een bijzondere ervaring, een verhaal dat je traanbuisklieren leegtrekt of een verhaal waarin je een groot geheim of inzicht onthuld. Een schandaal mag natuurlijk ook.
  • Stuur een vriendelijk mailtje, beter nog, bel gewoon. Een goed gesprek van mens tot mens doet wonderen in deze digitale wereld en ook journalisten vinden het soms leuk om een complimentje te krijgen over hun werk van een echt mens.
  • Val niet meteen met de deur in huis, maar refereer aan artikelen die je van hen gelezen hebt en waarom die jou zo aanspreken
  • Vraag dan of je een vraag mag stellen. Hou je pitch bij de hand. Desnoods uitgeschreven op een a-viertje.
  • Doe je ding en hoop het beste ervan.
  • Blijf beleefd en voorkomend ook als je nee op je vraag krijgt.
  • Als je ‘Ja’ krijgt op je vraag, zorg dan dat je immidiamente je mediakit kunt versturen.
  • Maak het je favoriete journalist zo gemakkelijk mogelijk.
  • Maak een afspraak over de termijn waarop je weer contact opneemt.
  • Als hij of zij zegt dat het initiatief van hem of haar afkomt, respecteer dat dan ook, maar vermeldt er dan wel bij dat als je na drie maanden niets gehoord hebt, toch even contact zoekt. Zet hem op.
    ×
    Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
    dit veld niet invullen s.v.p.
Lees meer
Denise HulstAls je bij Mathijs van Nieuwkerk aan tafel wilt komen moet je wel een goed verhaal hebben
pliers-3505810_1280.jpg

De optimale mediakit voor een succesvolle boekpromotie

De optimale media kit voor je boekpromotie

Een goede mediakit is een noodzakelijk stukje van je auteurs- uitrusting. Journalisten vinden het fijn als ze direct krijgen wat ze nodig hebben. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk door een goede mediakit te maken. Deze mediakit zet je op je website, of je maakt een pdf van de kit, zodat je die in een handomdraai kunt sturen als er om gevraagd wordt. Maak op je website duidelijk waar de mediakit gedownload kan worden en maak het geïnteresseerden zo gemakkelijk mogelijk.

Vergeet je media kit niet te updaten als er iets veranderd is.

Dit zijn de zaken die in je mediakit horen te zitten

  • Een afbeelding van de omslag van je boek in hoge resolutie en in verschillende formaten
    (jpg, png, pdf)
  • Een link naar je website en andere plekken waar je boek besteld kan worden
  • Een omschrijving van de inhoud van je boek oftewel je fantastische boekenpitch
  • Een hoofdstuk uit je boek
  • Het ISBN nummer van je boek
  • De prijs van je boek
  • Een foto van jou, de auteur
  • Een korte biografie van jou, de auteur, liefst geen suffe saaie, maar een beetje een prikkelende…
  • Contactgegevens van jou: telefoon, emailadres, postadres
  • Een lijst van eerder gepubliceerde boeken, plus de uitgeverij, als dat het geval is
  • Boekrecensies, als deze er zijn.
  • Een overzicht van een aantal interviews
  • Voorbeeldvragen uit eerdere interviews
  • Suggesties voor bijzondere invalshoeken voor artikelen
  • Linkjes naar belangrijke artikelen die je gepubliceerd hebt op populaire websites
  • Een format van een Facebookpost over je boek
  • Eventueel een kant en klare grafische advertentie van je boek
  • Een overzicht van je social media accounts

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Lees meer
Denise HulstDe optimale mediakit voor een succesvolle boekpromotie
narrative-794978_1920.jpg

Hoeveel boeken moet je hebben geschreven om jezelf auteur te noemen?

Soms rijzen mij de haren te berge. En ik heb er nogal wat, dus dat is wel een ding. En dat gebeurt vooral de laatste tijd als ik mailtjes voorbij zie komen waarin mensen vertellen wat het boek dat ze geschreven hebben, voor hen gedaan heeft. Heel veel namelijk. Altijd. En dan volgt er een zin als: ‘Wil je ook auteur worden? Meld je dan aan voor mijn webinar waarin ik je vertel hoe ik auteur geworden ben en hoe jij dat ook kunt worden’.
Dat triggert mij. En niet om de goede reden vermoed ik. Ik ga op zoek. Ook als ik iets beters te doen heb. Maar ik wil dat dan weten. Wat voor soort boek heeft deze persoon geschreven? Welke uitgever? Hoeveel verkocht? Hoeveel draagt het boek bij aan de business? Maakt het onderdeel uit van je salesfunnel? Of staat het vooral sjiek op de homepagina van je website?
Dat het je zo aantettert: ‘Kijk mij eens een expert wezen: ik heb namelijk een boek geschreven dus moet ik wel goed zijn!’ Jak.

Nee, dames en heren. Auteur zijn is een gedevalueerd beroep. Ik schaam me bijna als ik zeg dat ik auteur ben. Ik zie mensen soms denken; ‘Ja ja, zeker weer zo’n internet auteur die 33 a-4 tjes heeft volgeschreven, daar een pdf bestand van heeft gemaakt en dan roept dat’ ie een boek heeft geschreven’. Nee, daar wil ik niet mee geassocieerd worden, sterker nog, ik heb last van plaatsvervangende schaamte. En daar schaam ik me dan ook weer voor want je schaamt je alleen maar ergens voor als je ego in het spel is. Dat is rond de kwestie ‘Wanneer ben je nou eigenlijk een echte auteur’ bij mij dus aan de hand….

Soms ontmoet ik nieuwe mensen. En dan vragen ze wat ik doe. Dan zeg ik: ‘Ik ben ondernemer en ik ben auteur’.  Dan zie ik ze denken: ‘Ja ja, zeker 33 a-4 tjes volgeschreven, daar een pdf van gemaakt en dan roepen dat ze auteur is’. Ik vraag niet of het klopt en of ze dat werkelijk denken. Ben je mal. Ik ben er als de kippen bij om die gedachte (als ze deze al zouden hebben, maar ja, daar ben ik dan van overtuigd) zonder pardon de kop in te drukken. Ik zeg dan heel snel (flauw, jazeker):  ‘Ja en ik heb er 11 geschreven en ze zijn allemaal echt uitgegeven bij een uitgever en sterker nog ik heb een paar echte bestsellers en eversellers op mijn naam staan. Ik kom mijzelf in veel boekhandels tegen en bij heel veel zakelijke contacten. Ik word veel gevraagd, al 17 jaar lang voor interviews en artikelen. Ik publiceer bijna wekelijiks ergens een blog en schrijf regelmatig voor vaktijdschriften’.

‘Zo, die staat’, denk ik dan. Knappe jongen die daar over heen kan bieden. En dat gebeurt dan dus ook niet.

Ik durf vanuit mijn tenen te zeggen dat ik auteur ben. Ik mag mezelf sinds mijn 8e boek auteur noemen van mezelf. Bij het verschijnen van boek 1,2,3,4,5,6 en zelfs nog 7, vond ik nog steeds dat ik dat recht echt nog niet had.
Ik geef toe: daarmee zit ik wel heel erg aan de andere kant van het spectrum. Ik mag best een beetje meer opscheppen. Dat ik auteur ben of zo, had ik best na boek 4 kunnen zeggen. Maar absoluuuuuut niet bij boek 1. Bij boek 2 nog steeds niet, zeker niet. Boek 3…mwah.. Nu, bij boek 11 mag ik dat best zeggen. Sterker nog, ik mag ook iets van mezelf zeggen over mensen die na 1 boek roepen dat ze auteur zijn. Hou toch op zeg.
Dat mag ik best zeggen en daar rond voor uit komen.

De vraag is of er in de 2.0 wereld andere wetten gelden dan in real life. In de fysieke wereld ben je een auteur als je je boek in je handen kunt houden. Als je je boek kunt ruiken, aanraken. Strelen. Ik streel mijn boeken. Niet alleen mijn eigen boeken die ik schrijf, maar alle boeken die ik koop. Ik ruik eraan. Ik weeg ze op mijn hand. Ik ruik aan het binnenwerk. Ik hou van boeken. Ik schrijf boeken niet alleen om dat ze een instrument zijn in de marketingmachine van mijn business. Ik schep er genoegen in om mooie zinnen te schrijven. Liefde en aandacht zit er in. In elk boek.

De vraag is natuurlijk nog steeds: wanneer mag je jezelf nou auteur noemen….
Laat het me weten.
Ik ben benieuwd.

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstHoeveel boeken moet je hebben geschreven om jezelf auteur te noemen?

Uitnodiging boekpresentatie op 5 juni

Op 5 juni presenteren Roel Schulte en Denise Hulst hun nieuwe boek Wat voor type ben jij? Leiderschap, samenwerken en types verklaard aan de hand van MBTI.

Wat voor type ben jij?Zelfkennis is van grote waarde. Weten waar je warm voor loopt en waarom, kan richting geven aan je leven en antwoord geven op vele vragen.

Waarom loopt het met de ene collega altijd soepel en met de andere moeizaam? Waarom opereert het ene team moeiteloos en stagneert het andere?

De vier dimensies van MBTI geven vorm aan je persoonlijkheid en zijn samen je unique selling point. Lees in Wat voor type ben jij? welke dimensies dat zijn en hoe ze werken.

Op zelfinzicht volgt vaak meer werkgeluk, tevredenheid en productiviteit. Daar helpt dit boek je bij.

Boek bestellen

Interactieve workshop

Tijdens de boekpresentatie houden we een interactieve workshop die je meer inzicht geeft in jezelf. Daarbij gebruiken we de vier dimensies van MBTI.

We zouden het geweldig vinden als je komt. Laat het in dat geval even weten via het contactformulier op deze website. En stuur deze pagina gerust door naar een bekende die mogelijk geïnteresseerd is in MBTI.

Meer lezen over ons boek? Kijk op de Facebookpagina of volg ons op Twitter.

Programma

19.30 uur – Inloop
20.00 uur – Boekpresentatie
20.15 uur – Interactieve workshop
21.00 uur – Borrel
21.30 uur – Afronding

Praktisch

De boekpresentatie vindt plaats op donderdag 5 juni in boekhandel Boek en Koek te Maarn. Boek en Koek ligt op 2 minuten lopen vanaf het NS-station van Maarn.

Lees meer
Denise HulstUitnodiging boekpresentatie op 5 juni