Boekenblog

Untitled-design-5.png

Je boeklancering geflopt en wat nu?

Misschien heb je net je boek gelanceerd en viel het aantal verkochte exemplaren tegen. Misschien denk je wel: ‘Kon ik het maar over doen, en dan deed ik het goed’. Misschien heb je wel geld uitgegeven aan de verkeerde dingen, aan de verkeerde mensen en op de verkeerde plekken als het gaat om je boeklancering.

En wat nu dan?

Naast dat slechte nieuws, is er ook goed nieuws. Ook al liep de lancering niet zoals je wilde, ook al was het effect niet zo groot als je hoopte, je boek is niet dood. In feite, het leven van je boek is nog maar net begonnen en er is ook voor jouw boek een mooi en lang leven weggelegd.  Als je maar weet wat een goede volgende stap kan zijn.

Drie dingen die je kunt doen als je een tegenvallende boeklancering had.

1. Onthoudt dat de meeste mensen nog steeds niet van het bestaan van je boek afweten

Zoals bij de meeste schrijvers: tegen de tijd dat je boek uitkomt ben je moe en kan je dat hele boek niet meer zien. Na eindeloze redigeerrondes, overleggen met de uitgever, de drukker en de redacteur, ben je er hoogstwaarschijnlijk helemaal klaar mee. En dan moet je ook nog de boer op voor de boekpromotie. Tegen de tijd dat het er echt op aan komt en je boek in de winkel ligt, is de energie en het enthousiasme wel zo’n beetje tot onder het vriespunt gedaald. De gedachte alleen al dat je dan ook nog stevig in het zadel moet om je boek alsnog te promoten is voor veel auteurs een aanleiding om een afleidingsmanoeuvre te kiezen. Juist: op naar het volgende boek.

Stom stom stom

Als het gaat om creativiteit is het natuurlijk een goede zaak. Weer een boek schrijven. Je haalt de aandacht van je laatste boek weg en je zet de sluizen weer open, wat ook een goede zaak is.

Maar heb het er niet over. Zeg er niets over, schrijf er niet over. Wat betreft je fans: die moeten nog wennen aan je nieuwe boek. Dus die zijn nog lang niet aan jouw volgende boek toe. En is het jouw taak om te zorgen dat de hele wereld jouw laatst geschreven boek eerst leert kennen.

Als je een teleurstellende boeklancering achter de rug hebt zijn dit de dingen die je je moet realiseren.

  • er is niemand zo moe van dat boek als jij
  • dat boek verveeld niemand zo erg als dat het jou doet
  • jij bent de enige voor wie dat boek ‘oud’ is

In feite, de meeste van jouw volgers hebben nog niet eens in de gaten dat dit boek überhaupt bestaat. Na tien boeken kijk ik er niet meer van op dat mensen stomverbaasd zijn als ik hen vertel dat ik onlangs, het afgelopen jaar, weer een boek geschreven heb. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel. Wat oud nieuws is voor jou, is dat niet voor anderen.

2. Blijf praten over je boek

Dit lijkt voor de hand te liggen, maar blijkt in de praktijk toch lastig. We raken namelijk verveeld als het gaat om ons eigen boek.  6 maanden na de verschijning van het boek, is de leukigheid er wel af. Maar: er weten nog steeds minder mensen dat jouw boek er is dan meer mensen. We hopen dat iedereen ons boek na de lancering koopt, maar dat is wishfull thinking. Het tegenovergestelde is eerder het geval. Veel mensen denken: ‘Oh ja, dat boek moet ik ook nog een keer kopen’. Of ze zijn druk geweest, of ze hadden nog een stapel boeken die ze eerste moesten lezen. Of ze wilden wachten met het aanschaffen omdat ze het een leuk verjaardagscadeautje vonden. Dus wachten ze. En vergeten ze je boek. Tenzij jij hen er aan herinnert.

Dat kan de uitgever niet blijven doen voor jou….

Een uitgever doet wat hij kan. En hij kan niet alles. Een persbericht uitsturen: zeker. Z’n netwerk aanboren om lezingen voor je te regelen: ook prima. Maar op de lange termijn ben jij, de auteur, echt de enige die het boek 'draagt'. Klik om te Tweeten De taak van elke auteur is om ten eerste een goed boek te schrijven. En ten tweede om te zorgen dat dat boek hem of haar niet de keel uit gaat hangen en er toch voldoende aandacht aan te blijven besteden. Het is net zoals een huwelijk. In het begin is het leuk, maar de lol erin houden als je elke ochtend naast elkaar de tanden aan het poetsen bent, is een hele kunst. Met je boek is dat ook ook zo. Dat is een mindset. Praten over je boek en boekmarketing is onderdeel van je takenpakket als auteur. Klik om te Tweeten

En als je dat goed doet, wordt je boek beter verkocht waardoor je weer meer boeken kunt schrijven en verkopen!

Hier een paar tips om onopvallend over je boek te praten ook als je geen zin hebt Klik om te Tweeten

Noem je boek een keer per week in je nieuwsbrief (die je geen nieuwsbrief noemt). Of noem je boek in je blog of podcast. Het hoeft geen keiharde boekenpitch te zijn, maar het ‘losjes’ noemen als bijvoorbeeld een project waar je heel lang aan gewerkt hebt. Of als je iets vertelt aan een onderwerp dat raakt aan je boek kun je zeggen bijvoorbeeld: ’Toen ik onderzoek aan het doen was voor mijn boek over (in mijn geval over boekmarketing) merkte ik dat…’. Daarmee zorg je dat je boek weer on top of mind komt van je volgers en je lezers.

Kijk of je nieuwe gesprekken over je boek tot stand kunt brengen. Dat kun je doen door gastblogs te schrijven en gastartikelen. Je kunt zorgen dat je geïnterviewd wordt in bepaalde niches die raken aan het onderwerp van je boek die je nog nooit eerder onderzocht hebt. Herschrijf stukken content uit je boek en deel ze in deze nieuwe kanalen. Het doel is hetzelfde: je boek on top of mind van de lezers, volgers en luisteraars brengen en bewustzijn laten ontstaan over het feit dat jouw boek bestaat.

Praat over je boek tijdens reguliere gesprekken

Je hoeft niet permanent je boek te noemen, maar aan de andere kant, als het past, doe het dan. Er kunnen namelijk veel aanleidingen zijn om je boek te noemen. Je kunt je boek noemen als het over schrijverschap gaat, als het over publiceren gaat, als het over het onderwerp van je boek gaat, als het over een onderwerp gaat dat raakt aan jouw onderwerp. Ook hierbij is het doel bewustzijn creëren over het feit dat jouw boek bestaat.

3. Relanceer je boek

Misschien had je wel de meest verschrikkelijke boeklancering ooit. En is het een prima idee om het overnieuw te doen. Of ging het hartstikke goed maar ben je uit de flow geraakt om wat voor reden dan ook. De vraag is: wat heb je nodig om weer full swing aan de slag te gaan?

Het is een feit: als een lancering niet goed is gegaan, betekent dat niet dat je niet opnieuw kunt lanceren. En opnieuw. En opnieuw. De gedachte dat je je boek maar 1 keer kunt lanceren zit echt tussen je oren. Weg ermee. Zonde.

Je kunt zelfs een prima lancering hebben, veel boeken verkopen en dan een half jaar een speciale actie doen waarbij je opnieuw heel veel exemplaren verkoopt. Dat kan je met enige regelmaat blijven herhalen. Je boek is dan ook een product met een grote lange termijn waarde. Als je er zo naar kunt kijken dan wordt het ook een stuk makkelijker om er een cyclus van te maken.

Een aantal voorbeelden van boeken die blijvend goed verkopen zijn Dromen Durven Doen van Ben Tiggelaar. De ene keer komt hij als pocket opnieuw op de markt, de andere keer met een cd.
Een andere everseller die met enige regelmaat gelanceerd wordt is ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey’. Of grote namen uit de literatuur. Er is dus geen enkele reden waarom jij dat niet zou kunnen doen met jouw boek.

Je kunt het heel simpel houden: een e-book tegen een actieprijs aanbieden, vervolgens gaan gastbloggen op de site van een aantal collega-vrienden en wat andere activiteiten in het kader van je boekpromotie, een paar kleine podcasts zijn zo gemaakt.

Grote boeklanceringen werken vaak goed. Maar de echte boekmarketing kracht is de boodschap van het boek zelf en hoe goed je deze boodschap over het voetlicht kunt brengen bij het grote publiek.

Wat in ieder geval niet werkt is het hebben van een goed idee en het er vervolgens niet over hebben verder. Dan hoef je dat boek uberhaupt niet eens te schrijven. Tenzij je het schrijven zelf als therapeutische bezigheid ziet of een uit de hand gelopen hobby.

Herdefiniëring van een bestseller

Als je niet alleen je kaarten zet op de grote lancering van je boek, maar je ook focussed op de lange termijn effecten van je boekmarketing inspanningen, zul je meer boeken verkopen.

Eenmalig de top 10 halen van managementboek of de bestseller- lijst van bol.com en daarna nooit meer een boek verkopen maakt je boek niet tot een echte bestseller.

Als je investeert in de resultaten op de lange termijn, creeer je een boek dat op de langere termijn veel verkocht wordt. En is dat niet wat je eigenlijk wil?

Als je doet wat ik hierboven omschrijf, doe je het echt goed. Blijven praten, je boek onder de aandacht van nieuwe groepen brengen en bij tijd en wijle opnieuw lanceren in de overtuiging dat heel veel mensen jouw boek nodig hebben.

Op 9 oktober geef ik met Nicky Corts een gratis online masterclass “Free publicity voor auteurs’. 

Hier kun je je aanmelden…

       

Hoe schrijf je een goede boekenpitch?
Het succes van een auteur is even groot als zijn emaillijst
Zo bouw je je auteursplatform

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstJe boeklancering geflopt en wat nu?
Untitled-design-3.png

Waarom het promoten van je boek ook jouw baan is als auteur

Een broertje dood aan boekmarketing?

Veel auteurs vinden boekmarketing niet leuk. Jij misschien ook niet. Je bent toch geen boeken gaan schrijven omdat je een onstuitbaar verlangen had om je eigen media manager te worden? Je bent schrijver geworden omdat je wilde schrijven. Omdat je een boodschap hebt. Kunstenaars willen kunst maken, acteurs willen acteren. Muzikanten willen muziek maken. Geen van allen vinden het leuk om om de haverklap persconferenties en interviews te geven. Laat staan het slijpen aan social media posts.

Welbeschouwd zijn er maar weinig mensen die van hun talenten hun werk hebben gemaakt. Zeker als het creatieve beroepen betreft zoals schrijven. Maar als je kijkt naar hoe geestdodend de meeste banen zijn en bij hoeveel banen het ‘plat’ om verkopen gaat, dan lijkt de klacht dat je als auteur toch echt wat moet doen aan je eigen marketing, eerder een luxeprobleem. Ik ken geen enkele baan waar niet een rafelrandje aan zit, en waar je je toch toe hebt te verhouden.

Wie zorgt er voor jouw zichtbaarheid?

Wie zorgt er anders voor dat je zichtbaar bent, dat mensen je fan worden en je boeken kopen? Zelfs, zelfs als je iemand anders inhuurt die voor jou aan de slag gaat, dan nog is het een feit dat jij zelf degene bent die op de lange termijn de succesfactor is.

Natuurlijk, uitgevers doen ook wat in hun vermogen ligt. Maar uiteindelijk ligt het succes van je boek voor een groot deel in je eigen handen.

De gedachte dat auteurs niets hoeven doen aan marketing, is de oorzaak van veel geflopte boeken Klik om te Tweeten

En dat is ook precies de reden dat er heel veel slechte boeken zijn die prima verkocht worden. Daar zit namelijk een geoliede marketingmachine achter.

Als jij het niet doet, wie dan wel?

Wie moet er aandacht aan je boek besteden als jij het zelf niet doet? Wat zegt het dat je wel bereid bent om uren achter je pc door te brengen maar niet bereid bent om je mouwen op te stropen om te zorgen dat je boek goed verkocht wordt? En dat al die zweetdruppels op je voorhoofd niet voor niets langs je wangen gepareld zijn toen je worstelde met het zoveelste taaldilemma?

Ik kan niemand anders bedenken die meer geintresseerd zou moeten zijn in het verwezenlijken van het potentiële succes dat in jouw eigen boek besloten ligt dan jij, de auteur van dat boek.

De gedachte dat de hele wereld met ingehouden adem op jouw boek zit te wachten is onzin Klik om te Tweeten

Het gekke is dat mensen vooral zitten te wachten op dat wat ze al kennen. Deel 11 uit de serie van Harry Potter bijvoorbeeld.
Eens je naam gevestigd met een bestseller? De beste manier op opnieuw een bestseller te maken is door een vervolg te schrijven op….
Kort door de bocht, mensen houden van ‘oud en vertrouwd’.

De uitdaging ligt hem er dus in dat mensen gaan houden van iets nieuws. Jouw boek, bijvoorbeeld.

En de eerste hobbel die genomen moet worden is het feit dat niemand van het bestaan van jouw boek afweet als jij niet zorgt dat het zichtbaar wordt en je aandacht genereert voor je boek.

Geen tijd genoeg? Onzin!

Tuurlijk. Je bent druk. Met van alles en nog wat. Je kinderen, je familie, de tuin en de hond.

Als je eerlijk bent, weet je dat er eigenlijk tijd genoeg is naast de tijd die je nodig hebt om te schrijven.
Schrap eens een avond in de week televisie kijken. Of streep afspraken uit je agenda die je alleen maar geld kosten, je een slecht humeur bezorgen en de volgende dag een kater. Of schrap eens een paar verplichte verjaardagsfeestjes.
Stop met rondhangen op Facebook en gebruik die tijd om te bouwen aan je auteursplatform.
Stel je eens voor hoe het is als jij media aandacht krijgt van de grote landelijke kranten? En zet dan die eerste stappen die jou helpen om dat ook voor elkaar te krijgen.
Val niet in die valkuil van uitstellen en weerstand: dat je iets gaat doen terwijl je iets anders zou moeten doen. Ga doen wat je van plan was en investeer in je platform of zorg dat je weer op de radar van je potentiële lezers komt.

Eigenaarschap

Succesvolle boeken, producten en diensten hebben iets gemeenschappelijk: ooit is er iemand geweest die heeft gezegd: ‘Dit boek (of product of dienst) verdient het om een succes te worden en daar ga ik voor zorgen’. Eigenaarschap, daar gaat het om. Marketing is een onderdeel van succesvol auteurschap. Je kunt het uiteindelijk niet aan iemand anders overlaten.

Zelfs als je een miljoen op de bank hebt staan, beroemd bent, 300.000 volgers op Twitter hebt of als je je helemaal zonder een centje pijn kunt suf adverteren op Facebook, dan nog willen mensen uiteindelijk jouw hoofd zien en niet het hoofd van je marketingmanager.
En ook al is het niet makkelijk, jij bent degene die jouw boek het beste in de schijnwerpers kunt zetten. En dat doe je door zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Boekmarketing is een kans om je te verbinden met je fans

Zie boekmarketing dan ook niet als een noodzakelijke verplichting. Boekmarketing is een geweldige kans om je te verbinden met je fans. Klik om te Tweeten  Zie het als een manier om  zoveel mogelijk mensen te verrijken, of je nou fictie of non fictie hebt geschreven. Zie het als een kans om ook een stuk van je creativiteit in te zetten voor het succes dat jij en je boek verdienen. Als je kunt putten uit creativiteit voor je boek, kun je uit diezelfde bron ook putten om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

 

Zo schrijf je een goede auteursbiografie

dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstWaarom het promoten van je boek ook jouw baan is als auteur
buildings-669904_1280.jpg

Zo bouw je je auteursplatform en organiseer je je fans

Een auteursplatform bouwen en je fans organiseren doe je zo

Een stevig auteursplatform wordt bevolkt door een bont gezelschap van je fans: mensen, organisaties, online platforms en alles wat je zelf kunt verzinnen dat kan bijdragen aan het genereren van aandacht voor je boek. Hoe steviger je platform, hoe steviger de basis voor je succes als schrijver en ondernemer.  Een auteursplatform heb je niet van de ene op de andere dag gebouwd. Daar gaan wel een paar maanden, zo niet jaren overheen. Overnight succes bestaat niet en iedereen die je wat anders wil wijsmaken moet je niet geloven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. De succesverhalen van de jonge debuterende auteur die van de ene op de andere dag een bestsellerauteur werd. Dat gebeurt. Maar veelal met anderen, en niet met jou. Maar ik kan me vergissen. Als je een stevige vinger in de pap wil hebben van je succes als auteur, begin dan met het volgende.

Stap voor stap je auteursplatform bouwen en je fans om je heen verzamelen

  1. Bepaal waar je potentiële lezers zitten en zoek ze op. In real life en op internet. Heb het niet over je boek. Niet in de eerste instantie. Je kunt het altijd nog over je boek hebben, maar leg eerst de relatie. Zorg dat ze zich aan je verbinden en vraag hen zich aan te melden voor je emaillijst.
  2. Kijk welke influencers voor jou interessant zijn. Influencers zijn: boekbloggers, boekvloggers, recensenten, journalisten en andere mensen die een grote groep volgers hebben en die door hun volgers als expert op een bepaald gebied gezien worden. Dat kunnen dus ook valkjournalisten van vakmedia zijn.
  3. Kijk welke vakverenigingen er zijn binnen jouw vakgebied als je een expertboek geschreven hebt. Misschien hebben ze een tijdschrift waar je een artikel in kunt publiceren. Misschien hebben ze een online magazine waar je maandelijks een blog op kunt schrijven.
  4. Zorg dat je de relatie onderhoudt met alle mensen die zich ingeschreven hebben op je lijst. Voorzie hen met enige regelmaat van nuttige informatie.
  5. Help waar je kunt en geef altijd antwoord op vragen die je (potentiële) lezers aan je stellen.
  6. Neem deze mensen gedoseerd mee in het schrijfproces van je boek. Zorg dat je ze niet overvoert, en zorg dat je ze niet vergeet zodat ze jou ook niet vergeten.
  7. Neem de tijd. Zo’n 267 dagen, dat staat er voor.

    Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

    dit veld niet invullen s.v.p.
Lees meer
Denise HulstZo bouw je je auteursplatform en organiseer je je fans
tutankhamen-1662814_1280.jpg

Zo schrijf je een goede auteursbiografie

Je boek is fantastisch, maar die auteursbiografie van jou…

Veel auteurs vinden het lastig om over zichzelf een goede auteursbiografie te schrijven. Of hij wordt te lang, of te kort. Te veel of te weinig.

De ideale auteursbiografie schrijf je zo

1. Hou het kort en simpel

Als je je hele levensverhaal wilt vertellen kun je beter een autobiografische  roman schrijven.
Beperk je auteursbiografie tot 250 woorden. Als je deze versie klaar hebt kun een iets langere schrijven voor in  je mediakit.
En je kunt er kortere versies van maken voor in je social media profiel, of voor tijdschriften die daar om vragen als zij bijvoorbeeld een recensie over je boek schrijven. Sommige media vragen of je iets over jezelf kunt vertellen in 25 woorden. Dat zijn evenveel woorden als deze twee laatste zinnen bij elkaar opgeteld.

2. Schrijf in de derde persoon

Over jezelf in de derde persoon schrijven maakt het makkelijker. Je schept een beetje een afstand tussen jou en je verhaal. Dat kan helpen om niet teveel te verzanden in details die voor jou een behoorlijke impact hadden maar die je lezers echt niets zegt. Probeer het eens. En als je dat hebt gedaan en je vindt het niets, gebruik het dan als basis voor de ‘ik’ variant. Laat mensen uit je omgeving kiezen welke auteursbiografie hen het meeste aanspreekt.

3. Ga niet terug tot je wieg

Vraag jezelf af of anderen het interesseert waar jij vandaan komt. Dat is alleen maar relevant in relatie tot het thema van je boek. Als je een roman schrijft over de Achterhoek en je komt daar vandaan, dan is het relevant. Maar als je een boek over Koptische kunst in het Russische Rijk tussen 1200 en 1235 na christus geschreven hebt, is het feit dat je in Tjietjerkstradeel geboren bent en nu in Assendelft woont, niet relevant.

Hou het kort en simpel: Patti Smith is geboren in 1961 in Pretoria, Zuid Afrika.

4. Vraag je af of je eerder gepubliceerde boeken er echt toe doen

Het is niet altijd nodig om al je eerder gepubliceerde boeken te noemen. Als je een relatief onbekende auteur bent, vindt niemand het interessant wat je al geschreven hebt. Pas als je Stephen King heet of James Patterson doet het ertoe en die hoeven dat al niet eens meer te vertellen want iedereen weet wel wat ze geschreven hebben.
Zorg er dus voor dat de details die je in je auteursbiografie opneemt, triggers zijn waardoor mensen je boek willen lezen. Maak ze nieuwsgierig.

5. Geef relevante publicaties in de media aan

Neem de meest indrukwekkende publicaties op in je biografie. Is er een groot artikel verschenen in een landelijke krant naar aanleiding van je boek? Heb je een groot interview gehad in een populair tijdschrift? Noem deze dan, want dat vergroot je geloofwaardigheid als auteur en vergroot je expertstatus.

6. Noem de meest relevante ervaringen die een echte impact op je leven hebben gehad

De meeste auteursbiografiēn beginnen bij het begin. Saaier dan dat kan het niet worden. Begin eens een keer op een spannend moment in je leven. Toen je op een kruispunt stond en de keus maakte om te stoppen met je studie  om je volledig op je schrijverschap te storten. Of dat je besloot om je huis te verkopen en een digitale nomade/auteur te worden. Dan heb je iemands aandacht in ieder geval te pakken.
Verder zijn een aantal zaken wel belangrijk: die dingen, ervaringen, gebeurtenissen die op een of  andere manier in relatie tot je schrijverschap en je boek staan.

Als je een detective schrijft, dan is het relevant dat je zelf 12 jaar wijkagent bent geweest. Als je een kookboek schrijft om lang en gezond te leven dan is het belangrijk om te vermelden dat je genezen bent van kanker doordat je een bepaald dieet gevolgd hebt. Schrijf je een boek over verandertrajecten binnen organisaties? Logisch dat je dan wat schrijft over je ervaringen als leidinggevende tijdens een reorganisatie.

7. Vraag om input van mensen die jou goed kennen

De grootste blinde vlek die mensen hebben zijn zij zelf. Vraag mensen die je geschiedenis goed kennen naar wat zij beschouwen als de belangrijkste gebeurtenissen uit jouw leven die richtinggevend zijn geweest. En laat je auteursbiografie lezen door je uitgever / redacteur en luister naar hun advies.

8. Schrijf verschillende auteursbiografien

Schrijf een aantal verschillende versies, stuur deze naar mensen die je kennen en vraag hen om die stukken tekst te markeren die naar hun idee het beste beeld van jou neer zetten. Maak daar een nieuwe versie van.

9. Laat wat van je zelf zien

Maak er geen taai, saai, theoretisch verhaal van. Lezers zijn geintresseerd in de mens achter de auteur. Bovendien: je wilt je fans aan je verbinden.  Dat doen ze makkelijker als ze het gevoel hebben dat je een gewoon mens bent die net zoals zij, dingen eng vinden of juist leuk, kinderen  hebben  of niet, dat soort persoonlijke zaken.

meer lezen?

Wat is een auteursplatform?

De 7 valkuilen van boekmarketing

7 tips om als auteur om te gaan met kritiek

Een boekenpitch die iedereen uit z’n sokken blaast

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Lees meer
Denise HulstZo schrijf je een goede auteursbiografie
DE-7-VALKUILEN-VAN-BOEKMARKETING-8-1.png

De 7 valkuilen van boekmarketing

Een zucht van verlichting. Je manuscript ligt bij de drukker. Jouw werk zit erop. Eindelijk tijd om te ontspannen en te genieten van het feit dat je je doel bereikt hebt: je hebt een boek geschreven. Het harde werk is voorbij.

Vergeet het maar. Nu begint het pas. Veel auteurs beseffen niet dat het schrijven van een boek een kleine hobbel is die je moet nemen. Zeker als je je voorgenomen hebt om een boek te schrijven waar je succesvol mee wilt zijn. Het echte werk moet nog komen. Boekmarketing en verkoop van je boek is een tak van sport waarbij je niet moet willen beknibbelen op tijd, energie en geld. Als je dat doet is al je schrijfwerk voor niets geweest.

De 7 valkuilen van boekmarketing

Het lijkt vanzelfsprekend dat je als een speer aan de slag gaat met je boekmarketing. Maar dat is het voor veel auteurs niet. De meesten van ons zitten in patronen van werken en prive bezigheden. Dan valt het af en toe niet mee om afstand te nemen en te kijken naar de zaken die niet zo goed gaan als het gaat om de marketing van je boek.

Ik heb de 7 meest voorkomende valkuilen van auteurs op een rijtje gezet. Als je naar je eigen acties kunt kijken en eerlijk bent, kun je voorkomen dat je over een tijdje terugkijkt en niet hoeft te zeggen: ‘Ik wou dat ik het anders gedaan had’.

  1. Wees niet te opdringerig

Ja, je wilt je boek verkopen. Maar bij iedereen die je tegenkomt direct je boek over de toonbank schuiven is geen goed plan. Het werkt niet. Niemand houdt van sleazy en pushy stofzuigerverkopers Klik om te Tweeten. Als je met iemand in gesprek raakt en je denkt dat het passend is om iets over je boek te vertellen, doe dat dan. En als iemand oprecht geïnteresseerd is in je boek, zullen ze het echt willen lezen zonder dat je het hen opdringt. Geef je visitekaartje en vraag het visitekaartje van je gesprekspartner. Vraag expliciet of je hem of haar op de hoogte mag houden van de vorderingen of activiteiten rond je boek.

  1. Neem de tijd om een geoliede machine op te bouwen

Als je de eerste keer een boek lanceert, kun je gewoon nog niet alles weten. Als je dat wat je tijdens je eerste boeklancering leert, gebruikt bij de lancering van je tweede boek en alle andere toekomstige boeken, dan creëer je momentum. Terwijl je je eerste boek nog aan het lanceren bent en aan je tweede boek aan het schrijven, dan weet je dat je tweede boek mee kunt laten liften op het succes van je eerste boeklancering. Als mensen eenmaal een boek bij je hebben gekocht, en je onderhoudt de relatie met hen, dan wordt het verkopen van je tweede boek al een stuk makkelijker. Als je blijft bouwen aan de relaties met je lezers en aan je auteursplatform, bouw je aan je eigen succes. Klik om te Tweeten

Begin met het weggeven van een stuk van je eerste boek en automatiseer een stuk van de communicatie met je lezers met een mail service.  Deel met hen updates over de stand van zaken rond je boek en de activiteiten die je onderneemt rond je boek. Betrek hen in een latere fase als ambassadeurs en vraag hen om jou te helpen om je boek te verkopen. Dan bouw je gericht aan je auteursplatform en aan je succes.

  1. Vraag om hulp als je het nodig hebt

Lijkt vrij eenvoudig, toch? We zien andere mensen in onze omgeving worstelen en vragen ons af waarom ze geen hulp inschakelen.  De reden waarom wij zelf geen hulp inschakelen, is waarschijnlijk dezelfde als waarom andere mensen dat niet doen: ons ego zit ons in de weg. Soms kan het gewoon teveel zijn en dan is het een onmogelijke opgave om alles voor elkaar te krijgen. Hulp vragen van vrienden, bekenden, familie en collega’s is dan ook verstandig, nuttig en soms noodzakelijk. Hulp vragen aan je ambassadeurs uit je lezerspubliek is ook een prima idee. Klik om te TweetenAls je om hulp vraagt kan jij weer stappen zetten waardoor je sneller bij je doel bent.

  1. Zorg dat de schriftelijke communicatie rond je boek foutloos is

Sta eens stil bij alle uren die je hebt besteed aan het het perfectioneren van elke zin in je boek. Geen spellingfouten, een onberispelijke vormgeving en fantastische cover. Maar ai.. een fout in de omschrijving van je boek, op de achterflap, in je persbericht of op je website. Dat zijn pijnlijke zaken. Je potentiële lezer vraagt zich af of het wel verstandig is om je boek te kopen; in de presentatie zitten al fouten, hoe zal het dan aan de binnenkant zijn? Zorg dat je door al je teksten die je gebruikt rond en om je boek, een professional laat gaan. Je wordt namelijk blind voor je eigen teksten. Iemand die met een frisse blik kan kijken haalt er ongetwijfeld de laatste fouten uit.

  1. Stel doelen die je daadwerkelijk kunt bereiken

Niet alleen moet je  doelen stellen die meetbaar zijn, maar je moet ook een gedetailleerd plan van aanpak maken voor het bereiken van die doelen. Zonder een goed doordacht plan, ben je misschien je geld en tijd kwijt aan pogingen om van je boek een succes te maken, en verzandt je in half werk.  Bekijk per onderdeel van je plan of je dat efficiënter kunt organiseren en of het een realistisch doel is. Een beetje stretchen mag, dat is natuurlijk wel een goed plan. Zonder wat ambitie kom je nergens. Klik om te Tweeten

  1. Ontwikkel merkwaarde

Er is veel concurrentie. Dat betekent dat hoe specifieker jij je boek kunt labelen, hoe groter je succes zal zijn omdat je doelgroep helder is. Natuurlijk heb je dat al gedaan toen je je boek ging schrijven, maar wees alert op de manier waarop je je boek omschrijft. Maak een goede boekenpitch. en weest consistent in alles wat je doet rond je boek: vertel elke keer hetzelfde verhaal in dezelfde woorden. Boring? Jazeker. Effectief? Buitengewoon. Klik om te Tweeten

  1. Focus niet op een platform

Je lezers kunnen overal zitten. Iedereen heeft z’n eigen voorkeuren voor social media. Je ene lezer zit vooral op Facebook, je andere vooral op Linkedin.
Omarm de social media kanalen waar jouw lezers zitten en organiseer je zichtbaarheid slim met behulp van tools zoals Buffer en Meet Edgar. Blijf de gesprekken dagelijks volgen en zie wat er over jouw boek of over jouw werk gecommuniceerd wordt zodat jij daar op kunt reageren als er iets voorbij komt dat aandacht verdient. Als je voor social media dagelijks 10 minuten reserveert, kom je een heel eind. Plan elke week een half uur en vul je Buffer of Meet Edgar platform voor de komende week.

Stop in deze tweede fase evenveel tijd en energie als dat je hebt gestopt in het schrijven van je boek. Je boek verdient het om door veel mensen gelezen te worden en de mensen verdienen het om jouw boek te lezen. Klik om te Tweeten Deze valkuil, denken dat het werk erop zit als je boek geschreven is, heeft het succes van veel auteurs in de weg gestaan.
Zet hem op!

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstDe 7 valkuilen van boekmarketing