Boekenblog

tutankhamen-1662814_1280.jpg

Zo schrijf je een goede auteursbiografie

Je boek is fantastisch, maar die auteursbiografie van jou…

Veel auteurs vinden het lastig om over zichzelf een goede auteursbiografie te schrijven. Of hij wordt te lang, of te kort. Te veel of te weinig.

De ideale auteursbiografie schrijf je zo

1. Hou het kort en simpel

Als je je hele levensverhaal wilt vertellen kun je beter een autobiografische  roman schrijven.
Beperk je auteursbiografie tot 250 woorden. Als je deze versie klaar hebt kun een iets langere schrijven voor in  je mediakit.
En je kunt er kortere versies van maken voor in je social media profiel, of voor tijdschriften die daar om vragen als zij bijvoorbeeld een recensie over je boek schrijven. Sommige media vragen of je iets over jezelf kunt vertellen in 25 woorden. Dat zijn evenveel woorden als deze twee laatste zinnen bij elkaar opgeteld.

2. Schrijf in de derde persoon

Over jezelf in de derde persoon schrijven maakt het makkelijker. Je schept een beetje een afstand tussen jou en je verhaal. Dat kan helpen om niet teveel te verzanden in details die voor jou een behoorlijke impact hadden maar die je lezers echt niets zegt. Probeer het eens. En als je dat hebt gedaan en je vindt het niets, gebruik het dan als basis voor de ‘ik’ variant. Laat mensen uit je omgeving kiezen welke auteursbiografie hen het meeste aanspreekt.

3. Ga niet terug tot je wieg

Vraag jezelf af of anderen het interesseert waar jij vandaan komt. Dat is alleen maar relevant in relatie tot het thema van je boek. Als je een roman schrijft over de Achterhoek en je komt daar vandaan, dan is het relevant. Maar als je een boek over Koptische kunst in het Russische Rijk tussen 1200 en 1235 na christus geschreven hebt, is het feit dat je in Tjietjerkstradeel geboren bent en nu in Assendelft woont, niet relevant.

Hou het kort en simpel: Patti Smith is geboren in 1961 in Pretoria, Zuid Afrika.

4. Vraag je af of je eerder gepubliceerde boeken er echt toe doen

Het is niet altijd nodig om al je eerder gepubliceerde boeken te noemen. Als je een relatief onbekende auteur bent, vindt niemand het interessant wat je al geschreven hebt. Pas als je Stephen King heet of James Patterson doet het ertoe en die hoeven dat al niet eens meer te vertellen want iedereen weet wel wat ze geschreven hebben.
Zorg er dus voor dat de details die je in je auteursbiografie opneemt, triggers zijn waardoor mensen je boek willen lezen. Maak ze nieuwsgierig.

5. Geef relevante publicaties in de media aan

Neem de meest indrukwekkende publicaties op in je biografie. Is er een groot artikel verschenen in een landelijke krant naar aanleiding van je boek? Heb je een groot interview gehad in een populair tijdschrift? Noem deze dan, want dat vergroot je geloofwaardigheid als auteur en vergroot je expertstatus.

6. Noem de meest relevante ervaringen die een echte impact op je leven hebben gehad

De meeste auteursbiografiēn beginnen bij het begin. Saaier dan dat kan het niet worden. Begin eens een keer op een spannend moment in je leven. Toen je op een kruispunt stond en de keus maakte om te stoppen met je studie  om je volledig op je schrijverschap te storten. Of dat je besloot om je huis te verkopen en een digitale nomade/auteur te worden. Dan heb je iemands aandacht in ieder geval te pakken.
Verder zijn een aantal zaken wel belangrijk: die dingen, ervaringen, gebeurtenissen die op een of  andere manier in relatie tot je schrijverschap en je boek staan.

Als je een detective schrijft, dan is het relevant dat je zelf 12 jaar wijkagent bent geweest. Als je een kookboek schrijft om lang en gezond te leven dan is het belangrijk om te vermelden dat je genezen bent van kanker doordat je een bepaald dieet gevolgd hebt. Schrijf je een boek over verandertrajecten binnen organisaties? Logisch dat je dan wat schrijft over je ervaringen als leidinggevende tijdens een reorganisatie.

7. Vraag om input van mensen die jou goed kennen

De grootste blinde vlek die mensen hebben zijn zij zelf. Vraag mensen die je geschiedenis goed kennen naar wat zij beschouwen als de belangrijkste gebeurtenissen uit jouw leven die richtinggevend zijn geweest. En laat je auteursbiografie lezen door je uitgever / redacteur en luister naar hun advies.

8. Schrijf verschillende auteursbiografien

Schrijf een aantal verschillende versies, stuur deze naar mensen die je kennen en vraag hen om die stukken tekst te markeren die naar hun idee het beste beeld van jou neer zetten. Maak daar een nieuwe versie van.

9. Laat wat van je zelf zien

Maak er geen taai, saai, theoretisch verhaal van. Lezers zijn geintresseerd in de mens achter de auteur. Bovendien: je wilt je fans aan je verbinden.  Dat doen ze makkelijker als ze het gevoel hebben dat je een gewoon mens bent die net zoals zij, dingen eng vinden of juist leuk, kinderen  hebben  of niet, dat soort persoonlijke zaken.

meer lezen?

Wat is een auteursplatform?

De 7 valkuilen van boekmarketing

7 tips om als auteur om te gaan met kritiek

Een boekenpitch die iedereen uit z’n sokken blaast

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Lees meer
Denise HulstZo schrijf je een goede auteursbiografie
DE-7-VALKUILEN-VAN-BOEKMARKETING-8-1.png

De 7 valkuilen van boekmarketing

Een zucht van verlichting. Je manuscript ligt bij de drukker. Jouw werk zit erop. Eindelijk tijd om te ontspannen en te genieten van het feit dat je je doel bereikt hebt: je hebt een boek geschreven. Het harde werk is voorbij.

Vergeet het maar. Nu begint het pas. Veel auteurs beseffen niet dat het schrijven van een boek een kleine hobbel is die je moet nemen. Zeker als je je voorgenomen hebt om een boek te schrijven waar je succesvol mee wilt zijn. Het echte werk moet nog komen. Boekmarketing en verkoop van je boek is een tak van sport waarbij je niet moet willen beknibbelen op tijd, energie en geld. Als je dat doet is al je schrijfwerk voor niets geweest.

De 7 valkuilen van boekmarketing

Het lijkt vanzelfsprekend dat je als een speer aan de slag gaat met je boekmarketing. Maar dat is het voor veel auteurs niet. De meesten van ons zitten in patronen van werken en prive bezigheden. Dan valt het af en toe niet mee om afstand te nemen en te kijken naar de zaken die niet zo goed gaan als het gaat om de marketing van je boek.

Ik heb de 7 meest voorkomende valkuilen van auteurs op een rijtje gezet. Als je naar je eigen acties kunt kijken en eerlijk bent, kun je voorkomen dat je over een tijdje terugkijkt en niet hoeft te zeggen: ‘Ik wou dat ik het anders gedaan had’.

  1. Wees niet te opdringerig

Ja, je wilt je boek verkopen. Maar bij iedereen die je tegenkomt direct je boek over de toonbank schuiven is geen goed plan. Het werkt niet. Niemand houdt van sleazy en pushy stofzuigerverkopers Klik om te Tweeten. Als je met iemand in gesprek raakt en je denkt dat het passend is om iets over je boek te vertellen, doe dat dan. En als iemand oprecht geïnteresseerd is in je boek, zullen ze het echt willen lezen zonder dat je het hen opdringt. Geef je visitekaartje en vraag het visitekaartje van je gesprekspartner. Vraag expliciet of je hem of haar op de hoogte mag houden van de vorderingen of activiteiten rond je boek.

  1. Neem de tijd om een geoliede machine op te bouwen

Als je de eerste keer een boek lanceert, kun je gewoon nog niet alles weten. Als je dat wat je tijdens je eerste boeklancering leert, gebruikt bij de lancering van je tweede boek en alle andere toekomstige boeken, dan creëer je momentum. Terwijl je je eerste boek nog aan het lanceren bent en aan je tweede boek aan het schrijven, dan weet je dat je tweede boek mee kunt laten liften op het succes van je eerste boeklancering. Als mensen eenmaal een boek bij je hebben gekocht, en je onderhoudt de relatie met hen, dan wordt het verkopen van je tweede boek al een stuk makkelijker. Als je blijft bouwen aan de relaties met je lezers en aan je auteursplatform, bouw je aan je eigen succes. Klik om te Tweeten

Begin met het weggeven van een stuk van je eerste boek en automatiseer een stuk van de communicatie met je lezers met een mail service.  Deel met hen updates over de stand van zaken rond je boek en de activiteiten die je onderneemt rond je boek. Betrek hen in een latere fase als ambassadeurs en vraag hen om jou te helpen om je boek te verkopen. Dan bouw je gericht aan je auteursplatform en aan je succes.

  1. Vraag om hulp als je het nodig hebt

Lijkt vrij eenvoudig, toch? We zien andere mensen in onze omgeving worstelen en vragen ons af waarom ze geen hulp inschakelen.  De reden waarom wij zelf geen hulp inschakelen, is waarschijnlijk dezelfde als waarom andere mensen dat niet doen: ons ego zit ons in de weg. Soms kan het gewoon teveel zijn en dan is het een onmogelijke opgave om alles voor elkaar te krijgen. Hulp vragen van vrienden, bekenden, familie en collega’s is dan ook verstandig, nuttig en soms noodzakelijk. Hulp vragen aan je ambassadeurs uit je lezerspubliek is ook een prima idee. Klik om te TweetenAls je om hulp vraagt kan jij weer stappen zetten waardoor je sneller bij je doel bent.

  1. Zorg dat de schriftelijke communicatie rond je boek foutloos is

Sta eens stil bij alle uren die je hebt besteed aan het het perfectioneren van elke zin in je boek. Geen spellingfouten, een onberispelijke vormgeving en fantastische cover. Maar ai.. een fout in de omschrijving van je boek, op de achterflap, in je persbericht of op je website. Dat zijn pijnlijke zaken. Je potentiële lezer vraagt zich af of het wel verstandig is om je boek te kopen; in de presentatie zitten al fouten, hoe zal het dan aan de binnenkant zijn? Zorg dat je door al je teksten die je gebruikt rond en om je boek, een professional laat gaan. Je wordt namelijk blind voor je eigen teksten. Iemand die met een frisse blik kan kijken haalt er ongetwijfeld de laatste fouten uit.

  1. Stel doelen die je daadwerkelijk kunt bereiken

Niet alleen moet je  doelen stellen die meetbaar zijn, maar je moet ook een gedetailleerd plan van aanpak maken voor het bereiken van die doelen. Zonder een goed doordacht plan, ben je misschien je geld en tijd kwijt aan pogingen om van je boek een succes te maken, en verzandt je in half werk.  Bekijk per onderdeel van je plan of je dat efficiënter kunt organiseren en of het een realistisch doel is. Een beetje stretchen mag, dat is natuurlijk wel een goed plan. Zonder wat ambitie kom je nergens. Klik om te Tweeten

  1. Ontwikkel merkwaarde

Er is veel concurrentie. Dat betekent dat hoe specifieker jij je boek kunt labelen, hoe groter je succes zal zijn omdat je doelgroep helder is. Natuurlijk heb je dat al gedaan toen je je boek ging schrijven, maar wees alert op de manier waarop je je boek omschrijft. Maak een goede boekenpitch. en weest consistent in alles wat je doet rond je boek: vertel elke keer hetzelfde verhaal in dezelfde woorden. Boring? Jazeker. Effectief? Buitengewoon. Klik om te Tweeten

  1. Focus niet op een platform

Je lezers kunnen overal zitten. Iedereen heeft z’n eigen voorkeuren voor social media. Je ene lezer zit vooral op Facebook, je andere vooral op Linkedin.
Omarm de social media kanalen waar jouw lezers zitten en organiseer je zichtbaarheid slim met behulp van tools zoals Buffer en Meet Edgar. Blijf de gesprekken dagelijks volgen en zie wat er over jouw boek of over jouw werk gecommuniceerd wordt zodat jij daar op kunt reageren als er iets voorbij komt dat aandacht verdient. Als je voor social media dagelijks 10 minuten reserveert, kom je een heel eind. Plan elke week een half uur en vul je Buffer of Meet Edgar platform voor de komende week.

Stop in deze tweede fase evenveel tijd en energie als dat je hebt gestopt in het schrijven van je boek. Je boek verdient het om door veel mensen gelezen te worden en de mensen verdienen het om jouw boek te lezen. Klik om te Tweeten Deze valkuil, denken dat het werk erop zit als je boek geschreven is, heeft het succes van veel auteurs in de weg gestaan.
Zet hem op!

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstDe 7 valkuilen van boekmarketing
Untitled-design-4.png

Zo bouw je je auteursplatform met social media

Je auteursplatform

Het bouwen van een auteursplatform vraagt een goede planning. En tijd en energie.
Het goede nieuws is dat iedereen, jij dus ook met een beetje goede wil en kennis van zaken (echt een beetje en heus niet veel) je eigen platform kunt bouwen.

Je boek gaat de wereld in en niemand die het merkt

Je hebt je een slag in de rondte gewerkt aan je boek. Geschrapt, herschreven, herschikt en opnieuw geschrapt. En dan is het zover. Je boek gaat de wereld in. En geen hond heeft het in de gaten behalve dan je moeder, je broers en zussen, Klik om te Tweeten de buren en je collega’s. Je had het wat anders in gedachten. Want je hebt een missie. Een belangrijke. En hoe meer mensen weten dat jouw boek er is, hoe beter het is. Voor jou. En voor hen. Alleen weten ze dat nog niet. Het harde werken is dus nog niet voorbij. Als het gaat om het vinden van je lezers en je fans, is er een hoop werk aan de winkel. Het opbouwen van een enthousiaste kring van fans is dan ook prioriteit nummer 1.

Social media kan helpen met het bouwen van je auteursplatform

Een auteursplatform bouwen doe je op verschillende manieren. Socia media kan daar een grote rol in spelen. Een goede planning maken, begrip van social media en marketing en gerichte tijd en energie zijn de voorwaarden voor succes.

Zo kun je bouwen aan je auteursplatform met social media

1. Opwinding organiseren over het verschijnen van je boek

Gebruik de kracht van social media om opwinding en anticipatie te creëren. Begin daar ruim voordat je boek verschijnt mee. Er zijn een heleboel momenten in jouw schrijf en uitgeefproces die interessant zijn om te delen. Start met kleine teasers zoals: ‘Morgen het 1e concept van mijn omslag klaar. Spannend!’ Of: ‘De tekst van de achterflap is bijna klaar!’ WIl je hem lezen? Dat kan hier! Of: binnenkort verschijnt mijn boek over ……’.

Als financiering van jouw boek een ding is, kun je je volgers op social media een speciaal aanbod doen om vooraf in te tekenen (en natuurlijk te betalen). Je kunt speciale content voor hen maken die alleen zij krijgen, zodat het ook echt exclusief is waardoor voor – intekening interessant is. Heb je een non- fictie boek geschreven, bied dan gratis kenniswebinars aan of speciale Q&A webinars, een week of twee nadat het boek verschenen is. Dan hebben de kopers van je boek de kans gekregen om je boek ook te lezen. Kijk of je al van een kleine groep mensen die jouw proefmanuscript gelezen hebben, recensies kunt krijgen voordat je boek officieel verschenen is. Deel deze op social media en vraag hen dit ook zelf te delen op social media in hun eigen netwerk.
Hoe meer er over je boek gedeeld wordt, hoe beter het is.

2. Zoek de juiste influencers op social media

De wet van de grote getallen geldt zeker voor social media. Hoe meer volgers, hoe groter je bereik. Je kunt natuurlijk zelf heel erg je best gaan doen om meer volgers te krijgen, maar het is echt veel slimmer om uit te zoeken welke bloggers, vloggers, recensenten op social media zitten die zelf heel veel volgers hebben.

Een kleine rekensom leert dat je beter een goede relatie kunt hebben met 5 actieve bloggers/vloggers die een bereik van gemiddeld 2000 volgers hebben, dan dat je zelf probeert om 10.000 volgers te krijgen. Daar gaat namelijk nogal wat tijd over heen. Als je investeert in de relatie met hen, zullen ze graag aandacht besteden aan je boek. Dus: volgen, liken, delen en de relatie aangaan. Zorg er wel voor dat als zij aandacht aan je boek besteden, er ook een link geplaatst wordt naar de landingspagina van je boek op je website.

Een paar voorbeelden
Vraag een blogger die zich bezig houdt met jouw thema om de posts die voorbij komen over jouw boek, te delen en te liken in ruil voor een gratis exemplaar van je boek. Of wellicht kun je iets voor hem of haar doen. Vraag een Instagrammer die over jouw thema post of tegen jouw thema aanschurkt, of ze een win – actie rond jouw boek wil houden. Vraag een vlogger of hij of zij je wil interviewen voor een podcast. Of misschien mag je een gastblog schrijven voor een blogger. Al deze aandacht moet erop gericht zijn om mensen op jouw landingspagina van je boek te laten landen, waar ze in ruil voor hun email-adres, iets dat gerelateerd is aan je boek, gratis van je ontvangen na inschrijving op je email lijst.

3. Video op social media is hot, gebruik het dan ook!

Een van de allerbeste manieren om met je potentiele lezers via sociale media te communiceren is via video. Een van de allerbeste manieren om met je potentiele lezers via sociale media te communiceren is via video. Klik om te TweetenOf het nu gaat om een ​​vooropgenomen video waar je over je boek of een Facebook Live-video praat, waar je persoonlijke verhalen deelt, het maakt niet uit. Video’s zijn uiterst effectieve marketing tools. Je kunt zelfs interactief zijn op Facebook, met live video Q&A sessies waar je vragen beantwoordt die op sociale media staan. Daardoor zullen je volgers het gevoel hebben dat ze een directe relatie met je hebben. Dat persoonlijke contact leidt altijd tot meer betrokkenheid en enthousiasme. Je volgers zullen er graag van voelen dat ze een meer persoonlijke relatie met je hebben en dat gevoel leidt tot meer enthousiasme en interactie op je sociale media pagina’s.

4. Organiseer community-building gebeurtenissen op sociale media

Als het goed is ga je voor de lange termijn relatie met je lezers en je volgers. Waarom zou je tijd in energie stoppen iet iets dat vluchtig is? Dan kan je  namelijk weer van voren af aan beginnen als je tweede of derde of elk volgend boek verschijnt. Je bouwt je auteursplatform voor de rest van je schrijversbestaan. Je bouwt je auteursplatform voor de rest van je schrijversbestaan. Klik om te TweetenEn met deze fans en lezers, communiceer je, je geeft hen advies en beantwoord vragen. Vrienden voor het leven rond het thema van je boek.
Live Facebook sessies, Twitter- chats zijn ontzettend leuk om met je volgers in gesprek te raken. Je hoeft niet dagelijks dit soort dingen te doen, maar als je 1 ochtend per week vrij houdt om te reageren op reacties op je blogpagina of op vragen die er gesteld zijn aan jou via Twitter en Facebook bouw je aan een zinvolle relatie met je platform.

Als je eenmaal een loyale groep van volgers hebt opgebouwd, kan het zo maar gebeuren dat er een buzz komt over een boek  dat je eerder geschreven hebt.

5. Heb geduld

Overnight succes vraag 267 nachten slapen en evenzoveel dagen hard werken Klik om te TweetenSucces komt je niet aanwaaien maar bouw je op.
Als je van je boeken wilt kunnen leven, beschouw dan moet je  er rekening mee houden  dat je dat 2 tot 3 jaar kost, vooropgesteld dat je verschillende inkomensstromen hebt rond je boek. Van uitsluitend de royalties kunnen alleen de grote bestsellerauteurs leven.
Een boekenbusiness is nou eenmaal nog steeds een business.

Wil je weten of je ‘het in huis’ hebt om een inkomen te genereren rond en met je boek? Doe de Quizz

Wat is een auteursplatform?

Hoe schrijf ik een goede boekenpitch?

7 tips om met kritiek om te gaan

7 valkuilen van boekmarketing

Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

dit veld niet invullen s.v.p.

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstZo bouw je je auteursplatform met social media
EEN-GOED-VERHAAL.png

Als je bij Mathijs van Nieuwkerk aan tafel wilt komen moet je wel een goed verhaal hebben

Jij? Een goed verhaal?

Dat boek van jou is uit. Eindelijk. En dan is het natuurlijk reuze leuk als er ook een beetje aandacht voor je boek komt. Je uitgever doet een persbericht uit, belt een redactie, roert en rammelt wat in z’n netwerk. So far so good.
En als het dan een beetje tegenvalt die media aandacht, valt het een beetje tegen. Alweer geen uitnodiging voor de Wereld Draait Door. Hoogste tijd om zelf je snuffert te laten zien bij journalisten en redacties. Uiteindelijk maakt de mens achter het boek toch het verschil, want ze krijgen jou aan tafel en niet de marketingafdeling van je uitgever.

Nou is er voor journalisten niets ergers dan nagejaagd worden door een hijgerige auteur die met z’n boek leurt en om aandacht zeurt.
Journalisten zijn net mensen en hebben het druk. Zoals uitgeverijen overstroomt worden met manuscripten die ze eigenlijk niet eens willen ontvangen, zo krijgen journalisten tientallen mailtjes en telefoontjes per dag van mensen die media aandacht willen.

Deadline driven creativiteit is best een dingetje voor journalisten

En het gekke is: journalisten breken zich voortdurend het hoofd over originele verhalen. Bijzondere invalshoeken, actualiteiten en verhalen die emoties oproepen, dat is hun handelswaar. En dat is lang niet altijd makkelijk om deadline driven creatief te zijn en op commando weer een fantastisch verhaal of cliffhanger te leveren.
Dat moet jij dan ook als auteur voor hen doen.
Dus. Wil je aandacht voor je boek?
Doe dan het volgende:

  • Zoek de tijdschriften (offline en online) op die aansluiten bij het thema van je boek
  • Bepaal je voorkeur en kies 2 tijdschriften waar je het allerliefste in wilt
  • Kijk welke journalisten de artikelen schrijven in deze edities die aansluiten bij jouw thema
  • Volg hen op social media
  • Lees wat ze schrijven in de media en in ‘hun’ tijdschriften
  • Laat het hen weten als je een aardig artikel gelezen hebt van hen op social media: deel artikelen en like ze.
  • Kijk in LinkedIn hoe de lijntjes lopen. Wellicht heeft een van jouw relaties een directe link met een journalist bij een van de bladen waar je in past met je verhaal.
  • Bereid je boekenpitch voor vanuit verschillende invalshoeken. Bij voorkeur een invalshoek die aansluit bij de actualiteit.
  • Lukt dat niet, zorg dan voor een echte originele invalshoek, een bijzondere ervaring, een verhaal dat je traanbuisklieren leegtrekt of een verhaal waarin je een groot geheim of inzicht onthuld. Een schandaal mag natuurlijk ook.
  • Stuur een vriendelijk mailtje, beter nog, bel gewoon. Een goed gesprek van mens tot mens doet wonderen in deze digitale wereld en ook journalisten vinden het soms leuk om een complimentje te krijgen over hun werk van een echt mens.
  • Val niet meteen met de deur in huis, maar refereer aan artikelen die je van hen gelezen hebt en waarom die jou zo aanspreken
  • Vraag dan of je een vraag mag stellen. Hou je pitch bij de hand. Desnoods uitgeschreven op een a-viertje.
  • Doe je ding en hoop het beste ervan.
  • Blijf beleefd en voorkomend ook als je nee op je vraag krijgt.
  • Als je ‘Ja’ krijgt op je vraag, zorg dan dat je immidiamente je mediakit kunt versturen.
  • Maak het je favoriete journalist zo gemakkelijk mogelijk.
  • Maak een afspraak over de termijn waarop je weer contact opneemt.
  • Als hij of zij zegt dat het initiatief van hem of haar afkomt, respecteer dat dan ook, maar vermeldt er dan wel bij dat als je na drie maanden niets gehoord hebt, toch even contact zoekt. Zet hem op.
    ×
    Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
    dit veld niet invullen s.v.p.
Lees meer
Denise HulstAls je bij Mathijs van Nieuwkerk aan tafel wilt komen moet je wel een goed verhaal hebben
pliers-3505810_1280.jpg

De optimale mediakit voor een succesvolle boekpromotie

De optimale media kit voor je boekpromotie

Een goede mediakit is een noodzakelijk stukje van je auteurs- uitrusting. Journalisten vinden het fijn als ze direct krijgen wat ze nodig hebben. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk door een goede mediakit te maken. Deze mediakit zet je op je website, of je maakt een pdf van de kit, zodat je die in een handomdraai kunt sturen als er om gevraagd wordt. Maak op je website duidelijk waar de mediakit gedownload kan worden en maak het geïnteresseerden zo gemakkelijk mogelijk.

Vergeet je media kit niet te updaten als er iets veranderd is.

Dit zijn de zaken die in je mediakit horen te zitten

  • Een afbeelding van de omslag van je boek in hoge resolutie en in verschillende formaten
    (jpg, png, pdf)
  • Een link naar je website en andere plekken waar je boek besteld kan worden
  • Een omschrijving van de inhoud van je boek oftewel je fantastische boekenpitch
  • Een hoofdstuk uit je boek
  • Het ISBN nummer van je boek
  • De prijs van je boek
  • Een foto van jou, de auteur
  • Een korte biografie van jou, de auteur, liefst geen suffe saaie, maar een beetje een prikkelende…
  • Contactgegevens van jou: telefoon, emailadres, postadres
  • Een lijst van eerder gepubliceerde boeken, plus de uitgeverij, als dat het geval is
  • Boekrecensies, als deze er zijn.
  • Een overzicht van een aantal interviews
  • Voorbeeldvragen uit eerdere interviews
  • Suggesties voor bijzondere invalshoeken voor artikelen
  • Linkjes naar belangrijke artikelen die je gepubliceerd hebt op populaire websites
  • Een format van een Facebookpost over je boek
  • Eventueel een kant en klare grafische advertentie van je boek
  • Een overzicht van je social media accounts

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Lees meer
Denise HulstDe optimale mediakit voor een succesvolle boekpromotie
>