Boekenblog

stamp-2022901_1280.png

Waarom je als auteur een emaillijst moet hebben

3 redenen waarom een nieuwsbrief en een emaillijst belangrijker zijn dan social media

1. Een  nieuwsbrief is van jou

En de emailadressen die je hebt verzameld ook. De meeste social media sites hebben een eigen algoritme. En die algoritmes bepalen wie wel en wie niet jouw posts lezen. Gemiddeld wordt maar 2 % van wat jij post gelezen door je volgers. Niet omdat ze niet geintresseerd in je zijn, maar omdat ze de posts niet voorbij zien komen. Je hebt dus op geen enkele manier de regie over wie, wat, wanneer en waarom leest.
Tenzij je bereid bent om geld te investeren in Facebookads.

Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

dit veld niet invullen s.v.p.

De kans is groot dat op het moment dat je denkt dat je het door hebt, ze opnieuw het beleid wijzigen, de algoritmes aanpassen en jouw profiel kenmerken anders gebruiken dan daarvoor. Jouw posts worden dan weer onder de aandacht andere vrienden gebracht en niet meer onder de aandacht van vrienden die daarvoor jouw posts voorbij zagen waaien. Dus bouw je nooit een relatie met hen op. En de kwaliteit van de relatie met je lezers bepaalt jouw succes als auteur en het aantal boeken dat je verkoopt.

2. Met een eigen emaillijst heb je volledig de regie.

Lees meer
Denise HulstWaarom je als auteur een emaillijst moet hebben
lighthouse-2387845_1280.jpg

23 soorten content voor het promoten van je boek

Je boek promoten?

Als auteur zijnde rust er de heilige plicht op je schouders om zelf de kar te trekken rond je boekpromotie. Het is jouw boek.Jij kent je boek het beste. Je weet wie je lezers zijn.  En die wil je bereiken. Hoe meer hoe beter, want: je hebt een missie als auteur zijnde toch?.

Online zichtbaarheid als auteur

Om zichtbaar te zijn en met je potentiële fans in gesprek te raken, is het delen van informatie en kennis  je grootste toegevoegde waarde.
Als je fictie auteur bent, dan wil je je lezers vermaken, blij maken, inzichten verschaffen of  deelgenoot maken van een reis die je hebt afgelegd. Kortom, delen en iets teweeg brengen bij je lezers.

Je kunt kennis delen en iets teweeg brengen op verschillende manieren bereiken.
Regelmatig iets de wereld in slingeren vraagt enige creativiteit en ik heb een lijstje voor je gemaakt van soorten content die je kunt delen. Wellicht brengt het je op goede ideeën

En natuurlijk is alles wat je zelf bedenkt ook prima. Succes!

Audio / Video

Boektrailer

Animatiefilmpjes

Podcasts

Blogs & vlogs

Grafisch

Statistieken & grafieken

Stripverhaal & illustraties

Cartoon

Foto’s

Social Media

Gastblogs

Pinterestborden

Instagram

Tweets

Interactief

E-learning

Interview

Vragenlijstjes

Testemonials

Webinar

Quizz

Bronnen

Factsheets

E-book

Presentatie

Voorbeeldformulieren

Werkbladen

×

Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....

dit veld niet invullen s.v.p.


Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise Hulst23 soorten content voor het promoten van je boek
banner-1158377_1920.jpg

Wat is een auteursplatform?

Veel boeken verkopen gaat niet vanzelf. Daar heb je fans voor nodig. En andere mensen die een bijdrage leveren door voor jou ‘het woord’ te verspreiden en aandacht besteden aan je boek als het eenmaal verschenen is.

Een uitgever kan niet alles uit handen nemen

Aandacht genereren voor je boek is van oudsher een taak van de uitgever. En dat doen de meesten dan ook: ze sturen een persbericht en schakelen hun netwerk in. Als het meezit levert dat media aandacht op waardoor je boek gaat verkopen.

Maar….er verschijnen duizenden boeken per maand. Dat betekent dat de aandacht die er is voor jou boek, vaak eenmalig en vluchtig is waardoor het effect op het aantal boeken dat je verkoopt niet zo heel groot is.

Wil je veel potentiële lezers bereiken, veel boeken verkopen en een goed inkomen rond en met je boek verwerven, zul je je auteursplatform moeten opbouwen.

Wat is een auteursplatorm?

Een auteursplaftorm is een verzameling van mensen en organisaties, offline en online, die jouw boek kopen en lezen of bijdragen aan de zichtbaarheid van jou als auteur en je boek, waardoor jouw boek on top of mind komt van potentiele lezers die vervolgens jouw boek kopen als ze je hebben leren kennen.

Dat zijn:

Online
influencers op internet (boekenbloggers, vloggers)
online communitys die gaan over het thema van jouw boek
social media platforms
je potentiële lezers

Offline
je bestaande lezers (fans)
je potentiele lezers
journalisten
recensenten
collega – auteurs
familie
vrienden
collega’s

Met al deze mensen moet je direct kunnen communiceren. En dat doe je door een emaillijst op te bouwen.
Veel auteurs denken dat zichtbaarheid op Social Media direct leidt tot verkoop van boeken. Soms is dat zo, maar in de meeste gevallen is dat niet zo, omdat je niet direct met hen kunt communiceren. En met een emaillijst is dat wel zo. Social media is vooral een manier om potentiële lezers naar je website te leiden. En op je website kun je hen laten kennis maken met jou.

Dat kan het begin zijn van een duurzame en liefdevolle relatie met je fans, waardoor je elk volgend boek dat je schrijft, een groter publiek bereikt en meer boeken verkoopt.

Meer lezen?

Zo bouw je je auteursplaform met social media

De 7 valkuilen van boekmarketing

Hoe schrijf je een goede auteursbiografie

Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

dit veld niet invullen s.v.p.

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstWat is een auteursplatform?
heart-2509053_1920.png

3 onzin ideeen over boeken verkopen en social media

Social media is een aandachtstrekker. Niet in de laatste plaats omdat zoveel mensen er een mening over hebben. Er worden magische krachten aan toe geschreven als het gaat om online verkopen. De vraag is: is social media ‘het juiste ding’ te doen’ als je je boek goed wilt verkopen.

Denk jij dat als je maar heel veel volgers hebt op social media, dat je dan meer boeken gaat verkopen? En steek je daarom heel veel tijd in het laten groeien van je aantal volgers?

Stop daar dan onmiddellijk mee. Zonde van je tijd.

Een paar gedachten over social media

De hamer in de kist

Je bent je auteursplatform aan het bouwen. En net zoals bij het bouwen van een huis, heb je daar hamers, spijkers, hout en schroeven bij nodig. Je auteursplatform bouw je met je blogs, je maillijst, social media, video en podcasts. En allerlei mensen van vlees en bloed die jou en je boek goedgezind zijn en voor je willen gaan lopen als het nodig is. Naast deze mensen is social media  ook een stuk gereedschap uit je gereedschapskist. En zoals bij het bouwen van een huis, kijk je niet in je gereedschapskist en vraag je je af: ‘Wat zal ik vandaag eens gaan doen met deze prachtige hamer?’

Heb jij een plan?

Wat wel werkt is als je volgens een bouwtekening werkt. Je kijkt op je tekening en je ziet dat vandaag de waterleiding aan de beurt is. Vervolgens bepaal je welk gereedschap je daarbij nodig hebt.

Het werkt dus niet om je blind te staren op alle stukken gereedschap die je tot je beschikking hebt. Dat is contraproductief. Je focus zou moeten liggen op de vraag welk stuk gereedschap bijdraagt aan dat wat je wilt bouwen en op de planning staat. In dit geval; jouw auteursplatform. En wat je volgende stap is als het gaat om het bouwen van je platform. En welk stuk gereedschap je daarvoor nodig hebt.

Als je dan het www op gaat en je ziet al je collega – auteurs en ondernemers druk met Twitter, Pinterest, Instagram dan ben je gauw een paar uur verder en was je allang vergeten waarom je uberhaupt daar terechtgekomen was.
Oh ja. Omdat je collega auteurs roepen dat je dat ook moet doen. Huh?

Als een kip zonder kop de digitale snelweg op

Voor je het weet ren je als een kip zonder kop over de digitale snelweg in de overtuiging dat je dat helpt om meer boeken te verkopen. Not. Dus.

Dit is precies wat ik bedoel als ik zeg dat je een prachtige hamer in je gereedschapskist hebt, ongelofelijk veel zin hebt om deze te gaan gebruiken zonder dat je eigenlijk weet waarvoor. Laat staan dat het deel uit maakt van je masterplan.

Nooit starten met de tools. Start met een plan. Pak dan je gereedschapskist en haal daar dan de juiste tool uit.

Voor de lol

Als ondernemer kan het soms wat diffuus zijn. Waar gaat het eigenlijk over, die social media? Het loont de moeite om eerlijk te zijn en je motieven onder de loep te nemen. Social media is social. Hartstikke leuk om je broer (die je dus zelden of nooit In Real Life ziet) op vakantie te volgen waardoor je toch het gevoel hebt dat je een relatie met hem onderhoudt.

Door de bank genomen draagt social media niet heel veel bij aan het omhoogstuwen van je boekverkopen. Het draagt bij aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid. En verder doet er een hoop onzin de ronde als het gaat om social media.

Onzin nummer 1: Hoe meer volgers, hoe dichter je bij BN ‘erschap bent

Social media helpt je niet om een BN’ er te worden. Er zijn wel  mensen die dat gelukt is, maar dat zijn de uitzonderingen. Het aantal volgers dat je hebt is een reflectie van de mate van je bekendheid.  En niet andersom. Hoe populairder je bent, des te meer volgers. Niet; hoe meer volgers, hoe populairder je wordt.

Onzin nummer 2: Er is een ideale, meest effectieve manier waarop je social media kunt gebruiken om je boeken te verkopen. Je hebt deze alleen nog niet ontdekt

Zo dacht ik ook, een hele tijd. Een soort digitale ridder te paard die mij komt redden, of op z’n minst komt helpen en mij de weg wijst. Dat ik om mee heen keek en al die succesverhalen van anderen zag en dacht; ‘Ik mis iets, ik doe iets niet goed, maar WTF*  wat?’

Simpel gezegd: het is niet altijd goud wat er blinkt.
Oftwel: het valt vaak tegen. Maar dat wordt weinig gezegd. Omdat dat afbreuk doet aan geloofwaardigheid en succes.
In de meeste gevallen als er een boek veel op social media voorbij komt, draagt dat bij aan de zichtbaarheid. Niet aan de verkoopcijfers. Dat zijn twee verschillende dingen.

Als er boeken via social media verkocht worden, dan heeft de betreffende auteur een geweldige hoeveelheid volgers. Huge, massive en enormous. Uiteindelijk: conversie is conversie. Ook bij social media van bekende auteurs.
En in de meeste gevallen gaat het om conversie op betaalde Facebookads. En daarmee komen we bij de volgende onzin.

Onzin nummer 3: Als ik maar genoeg volgers krijg, ga ik meer boeken verkopen Klik om te Tweeten

Welnee. Als er een auteur in Nederland is die kan bewijzen dat door actief te zijn op social media z’n boekverkoop 25.000 exemplaren extra opleverde,  en als hij niet actief zou zijn geweest op social media, de verkoop zou zijn blijven hangen op 500, dan nodig ik die graag uit om te komen vertellen hoe hij of zij dat gedaan heeft. Als het bij hem zo werkt, waarom dan niet bij jou of bij mij?

Het effect van social media op je boekenverkoop is makkelijk te meten: zet een link in je social media posts en gebruik bitly en je kunt checken welk percentage van je volgers werkelijk op de link klikt en je boek koopt.

Conversie blijft conversie

Conversie blijft conversie. Gemiddeld is de conversie op social media rond de 1 %. Dat betekent: wil je 1000 extra boeken verkopen je ongeveer 100.000 volgers moet hebben. En wees eens eerlijk: als jij 100.000 volgers hebt…. dan ben je toch al een soort van BN’er en heb je je maillijst op orde, waar de conversie rond de 30% ligt? Als je dat niet gedaan hebt, dan ben je misschien een BN’er maar geen ondernemende auteur die begrijpt hoe het werkt.

En als je dan boeken wilt verkopen, doe dat dan met de meest effectieve middelen die er zijn, bij de groep van volgers die het meest toegewijd is en waar de conversie dus het hoogst is: je maillijst...    

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Als je dat kwartje kunt laten vallen, dan spaart je dat een hoop tijd en energie en ga je aan de slag met dat wat er echt toe doet: het bouwen van je maillijst.

Genoeg over waar je social media vooral niet voor moet gebruiken.
M’n volgende blog gaat over 3 redenen waarom je social media wel moet gebruiken!

Een auteur is zo succesvol als zijn lijst groot is

Wat is een auteursplatform?

Zo schrijf je een goede boekenpitch

 

Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

dit veld niet invullen s.v.p.

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise Hulst3 onzin ideeen over boeken verkopen en social media
Untitled-design-6.png

Een auteur is even succesvol als zijn lijst groot is

Een schare fans die staat te trappelen om je nieuwe boek te lezen organiseer je niet in een dag. Ook niet in een week of een maand. Sommige auteurs die weten dat. Die beginnen met het bouwen aan hun fanbase lang voordat ze aan hun boek beginnen omdat zij weten dat als je succesvol wilt zijn met je boek je een grote fanbase moet hebben.

Hoe krijg je nou een schare fans als auteur?

Social media is populair bij auteurs. dat is logisch want veel van hun volgers, fans, lezers (ik moet daar nog steeds een keer een goed woord voor bedenken) zitten daar. Maar social media is vluchtig. Je posts op social media worden meer niet gelezen dan wel. Niet omdat je volgers niet willen, maar omdat ze je posts gewoon niet zien. Ze missen dus een hoop en dat valt niet te vermijden.

Een stevige fanbase bouw je op door je volgers vanaf je social media accounts te verleiden om naar je website te komen. En op je website kunnen ze iets krijgen wat ze leuk vinden: een stuk tekst uit je nieuwe boek, een hoofdstuk uit een van je eerdere boeken of stukken tekst die je geschrapt hebt uit je nieuwe boek. Kortom, iets waardoor ze zich aanmelden op je maillijst.

Actief zijn op social media is dus niet in de eerste plaats aantrekkelijk omdat je daar je boeken verkoopt, maar omdat je social media accounts een aanvoerroute is naar je website en je maillijst.

Je succes als auteur is even groot als het aantal inschrijvers op je maillijst. Als je nog helemaal niets op social media doet kun je het zo aanpakken:

  • Kies 2 platforms waar je lezers zitten en waar je je comfortabel voelt.
  • Ga deze platforms gebruiken en bepaal wat de minimale tijd is die je er per dag aan wilt besteden. 15 minuten per dag is haalbaar als je je er mentaal op instelt en echt de keus maakt om dat te gaan doen.
  • Hou je daar aan.
  • Als dit een ingesleten gewoonte is geworden, kijk dan of er nog meer platforms zijn die passen bij je boodschap. Inslijten van een nieuwe gewoonte duurt ongeveer drie tot vier weken als je het dagelijks doet.
  • Beperk je tot drie tot vier platforms. Dat is ruim voldoende
  • Vergeet ze niet op te nemen in je mediakit…

Wat is een auteursplatform?

Zou bouw je je auteursplatform

3 onzin ideeen over boeken verkopen en social media

×
Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
dit veld niet invullen s.v.p.

 

 

 

Lees meer
Denise HulstEen auteur is even succesvol als zijn lijst groot is