Boekenblog

Untitled-design-6.png

Een auteur is even succesvol als zijn lijst groot is

Een schare fans die staat te trappelen om je nieuwe boek te lezen organiseer je niet in een dag. Ook niet in een week of een maand. Sommige auteurs die weten dat. Die beginnen met het bouwen aan hun fanbase lang voordat ze aan hun boek beginnen omdat zij weten dat als je succesvol wilt zijn met je boek je een grote fanbase moet hebben.

Hoe krijg je nou een schare fans als auteur?

Social media is populair bij auteurs. dat is logisch want veel van hun volgers, fans, lezers (ik moet daar nog steeds een keer een goed woord voor bedenken) zitten daar. Maar social media is vluchtig. Je posts op social media worden meer niet gelezen dan wel. Niet omdat je volgers niet willen, maar omdat ze je posts gewoon niet zien. Ze missen dus een hoop en dat valt niet te vermijden.

Een stevige fanbase bouw je op door je volgers vanaf je social media accounts te verleiden om naar je website te komen. En op je website kunnen ze iets krijgen wat ze leuk vinden: een stuk tekst uit je nieuwe boek, een hoofdstuk uit een van je eerdere boeken of stukken tekst die je geschrapt hebt uit je nieuwe boek. Kortom, iets waardoor ze zich aanmelden op je maillijst.

Actief zijn op social media is dus niet in de eerste plaats aantrekkelijk omdat je daar je boeken verkoopt, maar omdat je social media accounts een aanvoerroute is naar je website en je maillijst.

Je succes als auteur is even groot als het aantal inschrijvers op je maillijst. Als je nog helemaal niets op social media doet kun je het zo aanpakken:

  • Kies 2 platforms waar je lezers zitten en waar je je comfortabel voelt.
  • Ga deze platforms gebruiken en bepaal wat de minimale tijd is die je er per dag aan wilt besteden. 15 minuten per dag is haalbaar als je je er mentaal op instelt en echt de keus maakt om dat te gaan doen.
  • Hou je daar aan.
  • Als dit een ingesleten gewoonte is geworden, kijk dan of er nog meer platforms zijn die passen bij je boodschap. Inslijten van een nieuwe gewoonte duurt ongeveer drie tot vier weken als je het dagelijks doet.
  • Beperk je tot drie tot vier platforms. Dat is ruim voldoende
  • Vergeet ze niet op te nemen in je mediakit…

Wat is een auteursplatform?

Zou bouw je je auteursplatform

3 onzin ideeen over boeken verkopen en social media

×
Wil je meer boeken verkopen en precies weten wat je daaraan kunt doen?
Wil je meteen aan de slag met simpele en doeltreffende tips?
Download dan hier 53 Doe Het Zelf boekmarketing tips waarmee je meer boeken verkoopt.
Het kost niets!
dit veld niet invullen s.v.p.

 

 

 

Lees meer
Denise HulstEen auteur is even succesvol als zijn lijst groot is
heart-2509053_1920.png

3 onzin ideeen over boeken verkopen en social media

Social media is een aandachtstrekker. Niet in de laatste plaats omdat zoveel mensen er een mening over hebben. Er worden magische krachten aan toe geschreven als het gaat om online verkopen. De vraag is: is social media ‘het juiste ding’ te doen’ als je je boek goed wilt verkopen.

Denk jij dat als je maar heel veel volgers hebt op social media, dat je dan meer boeken gaat verkopen? En steek je daarom heel veel tijd in het laten groeien van je aantal volgers?

Stop daar dan onmiddellijk mee. Zonde van je tijd.

Een paar gedachten over social media

De hamer in de kist

Je bent je auteursplatform aan het bouwen. En net zoals bij het bouwen van een huis, heb je daar hamers, spijkers, hout en schroeven bij nodig. Je auteursplatform bouw je met je blogs, je maillijst, social media, video en podcasts. En allerlei mensen van vlees en bloed die jou en je boek goedgezind zijn en voor je willen gaan lopen als het nodig is. Naast deze mensen is social media  ook een stuk gereedschap uit je gereedschapskist. En zoals bij het bouwen van een huis, kijk je niet in je gereedschapskist en vraag je je af: ‘Wat zal ik vandaag eens gaan doen met deze prachtige hamer?’

Heb jij een plan?

Wat wel werkt is als je volgens een bouwtekening werkt. Je kijkt op je tekening en je ziet dat vandaag de waterleiding aan de beurt is. Vervolgens bepaal je welk gereedschap je daarbij nodig hebt.

Het werkt dus niet om je blind te staren op alle stukken gereedschap die je tot je beschikking hebt. Dat is contraproductief. Je focus zou moeten liggen op de vraag welk stuk gereedschap bijdraagt aan dat wat je wilt bouwen en op de planning staat. In dit geval; jouw auteursplatform. En wat je volgende stap is als het gaat om het bouwen van je platform. En welk stuk gereedschap je daarvoor nodig hebt.

Als je dan het www op gaat en je ziet al je collega – auteurs en ondernemers druk met Twitter, Pinterest, Instagram dan ben je gauw een paar uur verder en was je allang vergeten waarom je uberhaupt daar terechtgekomen was.
Oh ja. Omdat je collega auteurs roepen dat je dat ook moet doen. Huh?

Als een kip zonder kop de digitale snelweg op

Voor je het weet ren je als een kip zonder kop over de digitale snelweg in de overtuiging dat je dat helpt om meer boeken te verkopen. Not. Dus.

Dit is precies wat ik bedoel als ik zeg dat je een prachtige hamer in je gereedschapskist hebt, ongelofelijk veel zin hebt om deze te gaan gebruiken zonder dat je eigenlijk weet waarvoor. Laat staan dat het deel uit maakt van je masterplan.

Nooit starten met de tools. Start met een plan. Pak dan je gereedschapskist en haal daar dan de juiste tool uit.

Voor de lol

Als ondernemer kan het soms wat diffuus zijn. Waar gaat het eigenlijk over, die social media? Het loont de moeite om eerlijk te zijn en je motieven onder de loep te nemen. Social media is social. Hartstikke leuk om je broer (die je dus zelden of nooit In Real Life ziet) op vakantie te volgen waardoor je toch het gevoel hebt dat je een relatie met hem onderhoudt.

Door de bank genomen draagt social media niet heel veel bij aan het omhoogstuwen van je boekverkopen. Het draagt bij aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid. En verder doet er een hoop onzin de ronde als het gaat om social media.

Onzin nummer 1: Hoe meer volgers, hoe dichter je bij BN ‘erschap bent

Social media helpt je niet om een BN’ er te worden. Er zijn wel  mensen die dat gelukt is, maar dat zijn de uitzonderingen. Het aantal volgers dat je hebt is een reflectie van de mate van je bekendheid.  En niet andersom. Hoe populairder je bent, des te meer volgers. Niet; hoe meer volgers, hoe populairder je wordt.

Onzin nummer 2: Er is een ideale, meest effectieve manier waarop je social media kunt gebruiken om je boeken te verkopen. Je hebt deze alleen nog niet ontdekt

Zo dacht ik ook, een hele tijd. Een soort digitale ridder te paard die mij komt redden, of op z’n minst komt helpen en mij de weg wijst. Dat ik om mee heen keek en al die succesverhalen van anderen zag en dacht; ‘Ik mis iets, ik doe iets niet goed, maar WTF*  wat?’

Simpel gezegd: het is niet altijd goud wat er blinkt.
Oftwel: het valt vaak tegen. Maar dat wordt weinig gezegd. Omdat dat afbreuk doet aan geloofwaardigheid en succes.
In de meeste gevallen als er een boek veel op social media voorbij komt, draagt dat bij aan de zichtbaarheid. Niet aan de verkoopcijfers. Dat zijn twee verschillende dingen.

Als er boeken via social media verkocht worden, dan heeft de betreffende auteur een geweldige hoeveelheid volgers. Huge, massive en enormous. Uiteindelijk: conversie is conversie. Ook bij social media van bekende auteurs.
En in de meeste gevallen gaat het om conversie op betaalde Facebookads. En daarmee komen we bij de volgende onzin.

Onzin nummer 3: Als ik maar genoeg volgers krijg, ga ik meer boeken verkopen Klik om te Tweeten

Welnee. Als er een auteur in Nederland is die kan bewijzen dat door actief te zijn op social media z’n boekverkoop 25.000 exemplaren extra opleverde,  en als hij niet actief zou zijn geweest op social media, de verkoop zou zijn blijven hangen op 500, dan nodig ik die graag uit om te komen vertellen hoe hij of zij dat gedaan heeft. Als het bij hem zo werkt, waarom dan niet bij jou of bij mij?

Het effect van social media op je boekenverkoop is makkelijk te meten: zet een link in je social media posts en gebruik bitly en je kunt checken welk percentage van je volgers werkelijk op de link klikt en je boek koopt.

Conversie blijft conversie

Conversie blijft conversie. Gemiddeld is de conversie op social media rond de 1 %. Dat betekent: wil je 1000 extra boeken verkopen je ongeveer 100.000 volgers moet hebben. En wees eens eerlijk: als jij 100.000 volgers hebt…. dan ben je toch al een soort van BN’er en heb je je maillijst op orde, waar de conversie rond de 30% ligt? Als je dat niet gedaan hebt, dan ben je misschien een BN’er maar geen ondernemende auteur die begrijpt hoe het werkt.

En als je dan boeken wilt verkopen, doe dat dan met de meest effectieve middelen die er zijn, bij de groep van volgers die het meest toegewijd is en waar de conversie dus het hoogst is: je maillijst...    

×
Wil je meer boeken verkopen en precies weten wat je daaraan kunt doen?
Wil je meteen aan de slag met simpele en doeltreffende tips?
Download dan hier 53 Doe Het Zelf boekmarketing tips waarmee je meer boeken verkoopt.
Het kost niets!
dit veld niet invullen s.v.p.

Als je dat kwartje kunt laten vallen, dan spaart je dat een hoop tijd en energie en ga je aan de slag met dat wat er echt toe doet: het bouwen van je maillijst.

Genoeg over waar je social media vooral niet voor moet gebruiken.
M’n volgende blog gaat over 3 redenen waarom je social media wel moet gebruiken!

Een auteur is zo succesvol als zijn lijst groot is

Wat is een auteursplatform?

Zo schrijf je een goede boekenpitch

 

Ik wil meer boeken verkopen en kan best wel wat tips gebruiken waar ik direct mee aan de slag kan!

Stuur mij maar 53 Doe Het Zelf Boekmarketing Tips voor auteurs, zodat ik precies weet wat ik zelf kan doen om bij te dragen aan het succes van mijn boek!
dit veld niet invullen s.v.p.

×
Wil je meer boeken verkopen en precies weten wat je daaraan kunt doen?
Wil je meteen aan de slag met simpele en doeltreffende tips?
Download dan hier 53 Doe Het Zelf boekmarketing tips waarmee je meer boeken verkoopt.
Het kost niets!
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise Hulst3 onzin ideeen over boeken verkopen en social media
lighthouse-2387845_1280.jpg

39 soorten content voor het promoten van je boek

Je boek promoten?

Als auteur zijnde rust er de heilige plicht op je schouders om zelf de kar te trekken rond je boekpromotie. Het is jouw boek.Jij kent je boek het beste. Je weet wie je lezers zijn.  En die wil je bereiken. Hoe meer hoe beter, want: je hebt een missie als auteur zijnde toch?.

Online zichtbaarheid als auteur

Om zichtbaar te zijn en met je potentiële fans in gesprek te raken, is het delen van informatie en kennis  je grootste toegevoegde waarde.
Als je fictie auteur bent, dan wil je je lezers vermaken, blij maken, inzichten verschaffen of  deelgenoot maken van een reis die je hebt afgelegd. Kortom, delen en iets teweeg brengen bij je lezers.

Je kunt kennis delen en iets teweeg brengen op verschillende manieren bereiken.
Regelmatig iets de wereld in slingeren vraagt enige creativiteit en ik heb een lijstje voor je gemaakt van soorten content die je kunt delen. Wellicht brengt het je op goede ideeën.

Audio / Video

  1. Boektrailer
  2. Animatiefilmpjes
  3. Podcasts
  4. Videofimpjes/vlogs

Grafisch

  1. Statistieken en grafieken
  2. Stripverhalen/ cartoons
  3. Illustraties
  4. Infographics
  5. Foto’s

Social Media

  1. Blogs
  2. Pinterest Borden
  3. Gastbloggen
  4. Tweets

Interactief

  1. E-learning
  2. Interview
  3. Vragenlijsten
  4. Testimonials
  5. Webinars
  6. Quizz

Bronnen

  1. Fact sheets
  2. E-boek
  3. Presentatie
  4. Voorbeeld formulieren
  5. Werkbladen

En natuurlijk is alles wat je zelf bedenkt ook prima. Succes!

3 onzin ideeën over boeken verkopen en social media

Zo bouw je je auteursplatform

Wat is een auteursplatform?

Je boeklancering geflopt en wat nu?

×
Wil je meer boeken verkopen en precies weten wat je daaraan kunt doen?
Wil je meteen aan de slag met simpele en doeltreffende tips?
Download dan hier 53 Doe Het Zelf boekmarketing tips waarmee je meer boeken verkoopt.
Het kost niets!
dit veld niet invullen s.v.p.

Ik wil meer boeken verkopen en kan best wel wat tips gebruiken waar ik direct mee aan de slag kan!

Stuur mij maar 53 Doe Het Zelf Boekmarketing Tips voor auteurs, zodat ik precies weet wat ik zelf kan doen om bij te dragen aan het succes van mijn boek!
dit veld niet invullen s.v.p.

 

 

Lees meer
Denise Hulst39 soorten content voor het promoten van je boek
Untitled-design-5.png

Je boeklancering geflopt en wat nu?

Misschien heb je net je boek gelanceerd en viel het aantal verkochte exemplaren tegen. Misschien denk je wel: ‘Kon ik het maar over doen, en dan deed ik het goed’. Misschien heb je wel geld uitgegeven aan de verkeerde dingen, aan de verkeerde mensen en op de verkeerde plekken als het gaat om je boeklancering.

En wat nu dan?

Naast dat slechte nieuws, is er ook goed nieuws. Ook al liep de lancering niet zoals je wilde, ook al was het effect niet zo groot als je hoopte, je boek is niet dood. In feite, het leven van je boek is nog maar net begonnen en er is ook voor jouw boek een mooi en lang leven weggelegd.  Als je maar weet wat een goede volgende stap kan zijn.

Drie dingen die je kunt doen als je een tegenvallende boeklancering had.

1. Onthoudt dat de meeste mensen nog steeds niet van het bestaan van je boek afweten

Zoals bij de meeste schrijvers: tegen de tijd dat je boek uitkomt ben je moe en kan je dat hele boek niet meer zien. Na eindeloze redigeerrondes, overleggen met de uitgever, de drukker en de redacteur, ben je er hoogstwaarschijnlijk helemaal klaar mee. En dan moet je ook nog de boer op voor de boekpromotie. Tegen de tijd dat het er echt op aan komt en je boek in de winkel ligt, is de energie en het enthousiasme wel zo’n beetje tot onder het vriespunt gedaald. De gedachte alleen al dat je dan ook nog stevig in het zadel moet om je boek alsnog te promoten is voor veel auteurs een aanleiding om een afleidingsmanoeuvre te kiezen. Juist: op naar het volgende boek.

Stom stom stom

Als het gaat om creativiteit is het natuurlijk een goede zaak. Weer een boek schrijven. Je haalt de aandacht van je laatste boek weg en je zet de sluizen weer open, wat ook een goede zaak is.

Maar heb het er niet over. Zeg er niets over, schrijf er niet over. Wat betreft je fans: die moeten nog wennen aan je nieuwe boek. Dus die zijn nog lang niet aan jouw volgende boek toe. En is het jouw taak om te zorgen dat de hele wereld jouw laatst geschreven boek eerst leert kennen.

Als je een teleurstellende boeklancering achter de rug hebt zijn dit de dingen die je je moet realiseren.

  • er is niemand zo moe van dat boek als jij
  • dat boek verveeld niemand zo erg als dat het jou doet
  • jij bent de enige voor wie dat boek ‘oud’ is

In feite, de meeste van jouw volgers hebben nog niet eens in de gaten dat dit boek überhaupt bestaat. Na tien boeken kijk ik er niet meer van op dat mensen stomverbaasd zijn als ik hen vertel dat ik onlangs, het afgelopen jaar, weer een boek geschreven heb. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel. Wat oud nieuws is voor jou, is dat niet voor anderen.

2. Blijf praten over je boek

Dit lijkt voor de hand te liggen, maar blijkt in de praktijk toch lastig. We raken namelijk verveeld als het gaat om ons eigen boek.  6 maanden na de verschijning van het boek, is de leukigheid er wel af. Maar: er weten nog steeds minder mensen dat jouw boek er is dan meer mensen. We hopen dat iedereen ons boek na de lancering koopt, maar dat is wishfull thinking. Het tegenovergestelde is eerder het geval. Veel mensen denken: ‘Oh ja, dat boek moet ik ook nog een keer kopen’. Of ze zijn druk geweest, of ze hadden nog een stapel boeken die ze eerste moesten lezen. Of ze wilden wachten met het aanschaffen omdat ze het een leuk verjaardagscadeautje vonden. Dus wachten ze. En vergeten ze je boek. Tenzij jij hen er aan herinnert.

Dat kan de uitgever niet blijven doen voor jou….

Een uitgever doet wat hij kan. En hij kan niet alles. Een persbericht uitsturen: zeker. Z’n netwerk aanboren om lezingen voor je te regelen: ook prima. Maar op de lange termijn ben jij, de auteur, echt de enige die het boek 'draagt'. Klik om te Tweeten De taak van elke auteur is om ten eerste een goed boek te schrijven. En ten tweede om te zorgen dat dat boek hem of haar niet de keel uit gaat hangen en er toch voldoende aandacht aan te blijven besteden. Het is net zoals een huwelijk. In het begin is het leuk, maar de lol erin houden als je elke ochtend naast elkaar de tanden aan het poetsen bent, is een hele kunst. Met je boek is dat ook ook zo. Dat is een mindset. Praten over je boek en boekmarketing is onderdeel van je takenpakket als auteur. Klik om te Tweeten

En als je dat goed doet, wordt je boek beter verkocht waardoor je weer meer boeken kunt schrijven en verkopen!

Hier een paar tips om onopvallend over je boek te praten ook als je geen zin hebt Klik om te Tweeten

Noem je boek een keer per week in je nieuwsbrief (die je geen nieuwsbrief noemt). Of noem je boek in je blog of podcast. Het hoeft geen keiharde boekenpitch te zijn, maar het ‘losjes’ noemen als bijvoorbeeld een project waar je heel lang aan gewerkt hebt. Of als je iets vertelt aan een onderwerp dat raakt aan je boek kun je zeggen bijvoorbeeld: ’Toen ik onderzoek aan het doen was voor mijn boek over (in mijn geval over boekmarketing) merkte ik dat…’. Daarmee zorg je dat je boek weer on top of mind komt van je volgers en je lezers.

Kijk of je nieuwe gesprekken over je boek tot stand kunt brengen. Dat kun je doen door gastblogs te schrijven en gastartikelen. Je kunt zorgen dat je geïnterviewd wordt in bepaalde niches die raken aan het onderwerp van je boek die je nog nooit eerder onderzocht hebt. Herschrijf stukken content uit je boek en deel ze in deze nieuwe kanalen. Het doel is hetzelfde: je boek on top of mind van de lezers, volgers en luisteraars brengen en bewustzijn laten ontstaan over het feit dat jouw boek bestaat.

Praat over je boek tijdens reguliere gesprekken

Je hoeft niet permanent je boek te noemen, maar aan de andere kant, als het past, doe het dan. Er kunnen namelijk veel aanleidingen zijn om je boek te noemen. Je kunt je boek noemen als het over schrijverschap gaat, als het over publiceren gaat, als het over het onderwerp van je boek gaat, als het over een onderwerp gaat dat raakt aan jouw onderwerp. Ook hierbij is het doel bewustzijn creëren over het feit dat jouw boek bestaat.

3. Relanceer je boek

Misschien had je wel de meest verschrikkelijke boeklancering ooit. En is het een prima idee om het overnieuw te doen. Of ging het hartstikke goed maar ben je uit de flow geraakt om wat voor reden dan ook. De vraag is: wat heb je nodig om weer full swing aan de slag te gaan?

Het is een feit: als een lancering niet goed is gegaan, betekent dat niet dat je niet opnieuw kunt lanceren. En opnieuw. En opnieuw. De gedachte dat je je boek maar 1 keer kunt lanceren zit echt tussen je oren. Weg ermee. Zonde.

Je kunt zelfs een prima lancering hebben, veel boeken verkopen en dan een half jaar een speciale actie doen waarbij je opnieuw heel veel exemplaren verkoopt. Dat kan je met enige regelmaat blijven herhalen. Je boek is dan ook een product met een grote lange termijn waarde. Als je er zo naar kunt kijken dan wordt het ook een stuk makkelijker om er een cyclus van te maken.

Een aantal voorbeelden van boeken die blijvend goed verkopen zijn Dromen Durven Doen van Ben Tiggelaar. De ene keer komt hij als pocket opnieuw op de markt, de andere keer met een cd.
Een andere everseller die met enige regelmaat gelanceerd wordt is ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey’. Of grote namen uit de literatuur. Er is dus geen enkele reden waarom jij dat niet zou kunnen doen met jouw boek.

Je kunt het heel simpel houden: een e-book tegen een actieprijs aanbieden, vervolgens gaan gastbloggen op de site van een aantal collega-vrienden en wat andere activiteiten in het kader van je boekpromotie, een paar kleine podcasts zijn zo gemaakt.

Grote boeklanceringen werken vaak goed. Maar de echte boekmarketing kracht is de boodschap van het boek zelf en hoe goed je deze boodschap over het voetlicht kunt brengen bij het grote publiek.

Wat in ieder geval niet werkt is het hebben van een goed idee en het er vervolgens niet over hebben verder. Dan hoef je dat boek uberhaupt niet eens te schrijven. Tenzij je het schrijven zelf als therapeutische bezigheid ziet of een uit de hand gelopen hobby.

Herdefiniëring van een bestseller

Als je niet alleen je kaarten zet op de grote lancering van je boek, maar je ook focussed op de lange termijn effecten van je boekmarketing inspanningen, zul je meer boeken verkopen.

Eenmalig de top 10 halen van managementboek of de bestseller- lijst van bol.com en daarna nooit meer een boek verkopen maakt je boek niet tot een echte bestseller.

Als je investeert in de resultaten op de lange termijn, creeer je een boek dat op de langere termijn veel verkocht wordt. En is dat niet wat je eigenlijk wil?

Als je doet wat ik hierboven omschrijf, doe je het echt goed. Blijven praten, je boek onder de aandacht van nieuwe groepen brengen en bij tijd en wijle opnieuw lanceren in de overtuiging dat heel veel mensen jouw boek nodig hebben.

Op 9 oktober geef ik met Nicky Corts een gratis online masterclass “Free publicity voor auteurs’. 

Hier kun je je aanmelden…

       

Hoe schrijf je een goede boekenpitch?
Het succes van een auteur is even groot als zijn emaillijst
Zo bouw je je auteursplatform

×
Wil je meer boeken verkopen en precies weten wat je daaraan kunt doen?
Wil je meteen aan de slag met simpele en doeltreffende tips?
Download dan hier 53 Doe Het Zelf boekmarketing tips waarmee je meer boeken verkoopt.
Het kost niets!
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstJe boeklancering geflopt en wat nu?
Untitled-design-4.png

Zo bouw je je auteursplatform met social media

Je auteursplatform

Het bouwen van een auteursplatform vraagt een goede planning. En tijd en energie.
Het goede nieuws is dat iedereen, jij dus ook met een beetje goede wil en kennis van zaken (echt een beetje en heus niet veel) je eigen platform kunt bouwen.

Je boek gaat de wereld in en niemand die het merkt

Je hebt je een slag in de rondte gewerkt aan je boek. Geschrapt, herschreven, herschikt en opnieuw geschrapt. En dan is het zover. Je boek gaat de wereld in. En geen hond heeft het in de gaten behalve dan je moeder, je broers en zussen, Klik om te Tweeten de buren en je collega’s. Je had het wat anders in gedachten. Want je hebt een missie. Een belangrijke. En hoe meer mensen weten dat jouw boek er is, hoe beter het is. Voor jou. En voor hen. Alleen weten ze dat nog niet. Het harde werken is dus nog niet voorbij. Als het gaat om het vinden van je lezers en je fans, is er een hoop werk aan de winkel. Het opbouwen van een enthousiaste kring van fans is dan ook prioriteit nummer 1.

Social media kan helpen met het bouwen van je auteursplatform

Een auteursplatform bouwen doe je op verschillende manieren. Socia media kan daar een grote rol in spelen. Een goede planning maken, begrip van social media en marketing en gerichte tijd en energie zijn de voorwaarden voor succes.

Zo kun je bouwen aan je auteursplatform met social media

1. Opwinding organiseren over het verschijnen van je boek

Gebruik de kracht van social media om opwinding en anticipatie te creëren. Begin daar ruim voordat je boek verschijnt mee. Er zijn een heleboel momenten in jouw schrijf en uitgeefproces die interessant zijn om te delen. Start met kleine teasers zoals: ‘Morgen het 1e concept van mijn omslag klaar. Spannend!’ Of: ‘De tekst van de achterflap is bijna klaar!’ WIl je hem lezen? Dat kan hier! Of: binnenkort verschijnt mijn boek over ……’.

Als financiering van jouw boek een ding is, kun je je volgers op social media een speciaal aanbod doen om vooraf in te tekenen (en natuurlijk te betalen). Je kunt speciale content voor hen maken die alleen zij krijgen, zodat het ook echt exclusief is waardoor voor – intekening interessant is. Heb je een non- fictie boek geschreven, bied dan gratis kenniswebinars aan of speciale Q&A webinars, een week of twee nadat het boek verschenen is. Dan hebben de kopers van je boek de kans gekregen om je boek ook te lezen. Kijk of je al van een kleine groep mensen die jouw proefmanuscript gelezen hebben, recensies kunt krijgen voordat je boek officieel verschenen is. Deel deze op social media en vraag hen dit ook zelf te delen op social media in hun eigen netwerk.
Hoe meer er over je boek gedeeld wordt, hoe beter het is.

2. Zoek de juiste influencers op social media

De wet van de grote getallen geldt zeker voor social media. Hoe meer volgers, hoe groter je bereik. Je kunt natuurlijk zelf heel erg je best gaan doen om meer volgers te krijgen, maar het is echt veel slimmer om uit te zoeken welke bloggers, vloggers, recensenten op social media zitten die zelf heel veel volgers hebben.

Een kleine rekensom leert dat je beter een goede relatie kunt hebben met 5 actieve bloggers/vloggers die een bereik van gemiddeld 2000 volgers hebben, dan dat je zelf probeert om 10.000 volgers te krijgen. Daar gaat namelijk nogal wat tijd over heen. Als je investeert in de relatie met hen, zullen ze graag aandacht besteden aan je boek. Dus: volgen, liken, delen en de relatie aangaan. Zorg er wel voor dat als zij aandacht aan je boek besteden, er ook een link geplaatst wordt naar de landingspagina van je boek op je website.

Een paar voorbeelden
Vraag een blogger die zich bezig houdt met jouw thema om de posts die voorbij komen over jouw boek, te delen en te liken in ruil voor een gratis exemplaar van je boek. Of wellicht kun je iets voor hem of haar doen. Vraag een Instagrammer die over jouw thema post of tegen jouw thema aanschurkt, of ze een win – actie rond jouw boek wil houden. Vraag een vlogger of hij of zij je wil interviewen voor een podcast. Of misschien mag je een gastblog schrijven voor een blogger. Al deze aandacht moet erop gericht zijn om mensen op jouw landingspagina van je boek te laten landen, waar ze in ruil voor hun email-adres, iets dat gerelateerd is aan je boek, gratis van je ontvangen na inschrijving op je email lijst.

3. Video op social media is hot, gebruik het dan ook!

Een van de allerbeste manieren om met je potentiele lezers via sociale media te communiceren is via video. Een van de allerbeste manieren om met je potentiele lezers via sociale media te communiceren is via video. Klik om te TweetenOf het nu gaat om een ​​vooropgenomen video waar je over je boek of een Facebook Live-video praat, waar je persoonlijke verhalen deelt, het maakt niet uit. Video’s zijn uiterst effectieve marketing tools. Je kunt zelfs interactief zijn op Facebook, met live video Q&A sessies waar je vragen beantwoordt die op sociale media staan. Daardoor zullen je volgers het gevoel hebben dat ze een directe relatie met je hebben. Dat persoonlijke contact leidt altijd tot meer betrokkenheid en enthousiasme. Je volgers zullen er graag van voelen dat ze een meer persoonlijke relatie met je hebben en dat gevoel leidt tot meer enthousiasme en interactie op je sociale media pagina’s.

4. Organiseer community-building gebeurtenissen op sociale media

Als het goed is ga je voor de lange termijn relatie met je lezers en je volgers. Waarom zou je tijd in energie stoppen iet iets dat vluchtig is? Dan kan je  namelijk weer van voren af aan beginnen als je tweede of derde of elk volgend boek verschijnt. Je bouwt je auteursplatform voor de rest van je schrijversbestaan. Je bouwt je auteursplatform voor de rest van je schrijversbestaan. Klik om te TweetenEn met deze fans en lezers, communiceer je, je geeft hen advies en beantwoord vragen. Vrienden voor het leven rond het thema van je boek.
Live Facebook sessies, Twitter- chats zijn ontzettend leuk om met je volgers in gesprek te raken. Je hoeft niet dagelijks dit soort dingen te doen, maar als je 1 ochtend per week vrij houdt om te reageren op reacties op je blogpagina of op vragen die er gesteld zijn aan jou via Twitter en Facebook bouw je aan een zinvolle relatie met je platform.

Als je eenmaal een loyale groep van volgers hebt opgebouwd, kan het zo maar gebeuren dat er een buzz komt over een boek  dat je eerder geschreven hebt.

5. Heb geduld

Overnight succes vraag 267 nachten slapen en evenzoveel dagen hard werken Klik om te TweetenSucces komt je niet aanwaaien maar bouw je op.
Als je van je boeken wilt kunnen leven, beschouw dan moet je  er rekening mee houden  dat je dat 2 tot 3 jaar kost, vooropgesteld dat je verschillende inkomensstromen hebt rond je boek. Van uitsluitend de royalties kunnen alleen de grote bestsellerauteurs leven.
Een boekenbusiness is nou eenmaal nog steeds een business.

Wil je weten of je ‘het in huis’ hebt om een inkomen te genereren rond en met je boek? Doe de Quizz

Wat is een auteursplatform?

Hoe schrijf ik een goede boekenpitch?

7 tips om met kritiek om te gaan

7 valkuilen van boekmarketing

Ik wil meer boeken verkopen en kan best wel wat tips gebruiken waar ik direct mee aan de slag kan!

Stuur mij maar 53 Doe Het Zelf Boekmarketing Tips voor auteurs, zodat ik precies weet wat ik zelf kan doen om bij te dragen aan het succes van mijn boek!
dit veld niet invullen s.v.p.

×
Wil je meer boeken verkopen en precies weten wat je daaraan kunt doen?
Wil je meteen aan de slag met simpele en doeltreffende tips?
Download dan hier 53 Doe Het Zelf boekmarketing tips waarmee je meer boeken verkoopt.
Het kost niets!
dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise HulstZo bouw je je auteursplatform met social media