Boekenblog

Wat een Grieks kaasje kan leren van een Frans kaasje

We leven in een grote Europese melkplas, dus je moet wat met al die lactose en schimmels. Kaas maken is dan ook een grote nationale hobby van de Fransen, Grieken, Italianen en Nederlanders. En waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar. 

Nu zijn de Franse kazen natuurlijk top of the bill. Vinden ze zelf. En in deze kwestie ben ik het met ze eens. Brebis is een van mijn favourieten. Mooie kleur, maakt zijn beloften waar. Gaat net zo makkelijk met een frisse Riesling als met een stevige Pinot Noir of een rond abdijbiertje. Lekker op toast, uit het vuistje en op een bruine boterham. Toppertje!

Nou wil het toeval dat ik op dit moment op Brebis en Feta oppas. Sommige kaasjes kunnen niet alleen zijn, dan worden ze ongelukkig. Ik neem ze elke dag mee uit wandelen. Jawel. mijn kaasjes kunnen wandelen. 

Het zit namelijk zo: de zwarte is Feta, de bruine is Brebis. 

Brebis is voor 50% terriër. And it shows. Als hij wat in zijn kop heeft gebeurt het ook. Gisteren liepen we door de maisvelden, een uitgelezen plek voor hongerige herten en reeën. 

Usain Bolt is er niets bij

Brebis krijgt er een aantal in het vizier en zet het op een sprint waar Usain Bolt nog een puntje aan kan zuigen. 
Feta erachteraan. 2 minuten later is Feta terug, sukkelt op zijn gemak verder terwijl Brebis onvindbaar is. 

10 minuten en een aantal kleine bijna woedeuitbarstingen mijnerzijds later komt Brebis aangekacheld. Helemaal kapot. Hijgend als een ouwe vent die de Mont Ventoux op is gefietst zonder vooraf getraind te hebben.

Brebis is een bijtertje. Een volhoudertje. Die laat zich niet kisten. Niet door een dreigend hartfalen, een ree die uiteindelijk toch harder loopt of maisvelden waar je geen poot voor ogen ziet.

Maar Brebis heeft een doel: reeen vangen. En daar gaat ie voor.

Brebis oefent elke dag. Hij springt naar vliegen in de lucht om zijn sprongkracht te vergroten, sluipt door het hoge gras om zijn geruisloosheid te oefenen en lanceert zichzelf minstens zes keer per dag met vier poten tegelijk de lucht in om massief en overtuigend bovenop nietsvermoedende en kansloze kikkers, kevers of muizen te landen.

En met enige regelmaat komt hij trots met een dood iets aangesprint. Oefening baart kunst.

Ooit gaat het hem lukken, iets groots vangen. 

Feta heeft nog wat van Brebis te leren. Of misschien ook wel niet. Dat hangt van Feta’s ambities af en aangezien hondjes niet kunnen praten kun je dat alleen maar afleiden uit hun gedrag. Ik vermoed dat Feta heel gauw tevreden is. En lui. Niets mis mee. Als Feta geen ambities heeft ga ik ze ook niet aanpraten, want dan ga je koet ke koet de bietenbrug op en dat is zonde van de liefdevolle relatie die Feta en ik hebben.

Feta of Brebis?

Maar als je van je boek een succes wil maken, is het beter om een Brebis te zijn dan een Feta. 

Want Brebisjes verkopen wel hun 1e 1000 exemplaren in een overzichtelijk aantal maanden en Fetaatjes niet. Fetaatjes horen tot de 95 % auteurs die hun 1e druk niet verkocht krijgen en hooguit 250 exemplaren in het eerste jaar na verschijnen verkopen. 

De vraag is: ben je een Feta en wil je een Brebis worden of ben je een Feta en zit je met 1000 boeken op zolder en vind je het wel best zo.
Hit reply, want ik ben reuze benieuwd.

En als je al een Brebis bent: laat me weten hoe vaak jij naar vliegen hebt gehapt, door het hoge gras bent geslopen en jezelf gelanceerd hebt voordat je tevreden was over het resultaat. Boekmarketingsprekenderwijs gesproken, dan. Laat het me weten.  Dan neem ik je op als casus in mijn nieuwste boek over boekmarketing. 
Stuur me een mail, hit reply. I’m dying to know.

Lees meer
Denise HulstWat een Grieks kaasje kan leren van een Frans kaasje

Waarom ik verliefd ben op een auteur

Ze gaat voor een bestsellerlancering en heeft het niet eens in de gaten

K. belde me. Of ik haar zou kunnen helpen. Met meer boeken verkopen. Het zat namelijk zo: vier jaar geleden verscheen haar 1e boek. Non-fictie. Zakelijke markt. Het ging best goed: dat boek ‘doet’ ongeveer 4000 exemplaren per jaar, al vier jaar lang. En het werkboek dat er bij hoort ‘doet’ ook zoiets. 

Kuch. Aantallen waar de meeste expert-boekenschrijvers van dromen maar niet halen. 

Het boek was aan vernieuwing toe. En ze had het idee dat ze veel kansen liet liggen als het ging om boekmarketing. ‘Jammer, toch?’
Zekers.

Ik bedoel, hoe vaak schrijf je nou een boek. Dan wil je toch dat het knalt in plaats van dat het ligt te verstoffen op zolder? Niet dan?

De kans dat ze kansen laat liggen is 99,999%, netzoals de rest van haar collega ondernemers-auteurs. En ze had bedacht dat het maar eens afgelopen moest zijn met ‘hoopmarketing’. Hopen dat het vanzelf, op een natuurlijke manier organisch ‘opgepikt’ wordt door de media omdat het zo goed is. Dat gebeurde 600 jaar geleden wellicht, na het uitvinden van de boekdrukkunst toen een boek nog een unicum was. Alleen het roesten van je fiets gaat organisch, net zoals oud worden. Alhoewel dat laatse ook behoorlijk tegenvalt tegenwoordig. 

Haar uitgever deed echt zijn best. Maar ja, die kon ook niet alles doen voor 1 titel. 

Alsof ik mezelf hoorde praten. 

‘Zo is het maar net’, antwoordde ik. 

Toch had ze het gevoel dat er meer mogelijk was. En vond ze mij op internet. Ze dacht:’Die mevrouw kan mij helpen’.  
Gloei, gloei. Natuurlijk kan deze mevrouw helpen. Daar is deze mevrouw voor. Auteurs helpen om hun boeken goed te verkopen en te lanceren.

We gingen aan de slag. Begin april hielden we een werkoverleg. Marketing mevrouw van de uitgever erbij, goed gesprek, taken verdeeld en hoppetee, gaan.

Sinds april houden we elke twee weken een zoom-sprintje van een half uur.  

De uitgever doet wat hij altijd al doet. En net een beetje meer omdat deze auteur, na af en toe wat ingefluisterd te hebben gekregen door die mevrouw die haar helpt, de marketing mevrouw van de uitgever ook buiten het gebruikelijke om dingen voor elkaar vraagt te boksen. Wat die mevrouw dan ook met alle plezier doet. 

En natuurlijk een strak plan. 
Zonder dat deze gedreven en ambitieuze auteur het in de gaten heeft, stevent ze af op een bestsellerlancering. We noemen het alleen niet zo. 

We doen alleen de dingen die bij een bestsellerlancering horen. Alleen weet zij dat niet en ik wel.

Zij weet vooral dat ze veel boeken wil verkopen en meer leads wil genereren omdat ze een missie heeft.

Ik laat het maar zo. Wat niet weet wat niet deert. Zo stevenen we op ons gemak op een topplek in een van de niet nader te noemen bestsellerlijsten af. Waar ik niets over zeg, maar me wel over verkneukel.

In ieder geval: alle hens is aan dek gehesen en de zeilen bijgezet.
We zijn een half jaar verder. En dit is de stand van zaken:

  • haar collega- trainers waar ze mee werkt zijn in stelling gebracht en weten precies wat ze wanneer moeten doen. En niet geheel onbelangrijk: ook waarom.
  • een professor die verstand van zaken heeft aangaande haar onderwerp heeft haar uit haar sokken geblazen in een pre-review over haar boek, zo goed vond hij haar boek
  • haar ambassadeurs weten wat hen te doen staat, twee weken voor de boeklancering
  • een aantal opdrachtgevers gaan los op social media hebben ze beloofd 
  • er is een prachtige landingspagina voor de leadmagnet gemaakt (geeft ze verdikkeme toch zomaar de helft van het werkboek weg!)
  • het persbericht ligt klaar
  • de uitgever staat in de startblokken
  • de bloggers en vloggers staan in de startblokken
  • de beschikbare plekken voor de boeklancering zijn voor 80% bezet en we hebben nog bijna een maand te gaan voor de grote dag

Ze heeft ze de offline wereld en de online wereld samengebracht in een team van enthousiaste spelers die voor haar een potje gaan ballen op het grote groene veld dat ‘boekmarketing’ heet. Maar dat weet ze zelf eigenlijk ook niet. Dat leg ik haar wel uit als alles achter de rug is.

Bottom line is dit:

  • ze heeft ruim van te voren hulp gezocht omdat ze haar ambitie wil verwezenlijken en niet gewacht heeft tot twee weken voor verschijning van haar boek
  • ze heeft in de afgelopen jaren een netwerk van echte fans
    opgebouwd dat haar een warm hart toedraagt en die haar willen helpen op het moment dat het nodg is. Echte fans doen dat gewoon.
  • ze begrijpt en accepteert dat haar uitgever niet alles voor haar kan doen en dat zij zelf een belangrijke schakel in de succesketen is
  • ze is bereid om te investeren omdat ze weet dat ze het ruimschoots terugverdient 

Vandaar dat ik head over heels ben. Ze heeft haar auteursplatform gebouwd in de afgelopen jare en weet wat de waarde is van dat platform. De lol voor mij schuilt in het werken met mensen die er voor willen gaan. All the way. Want alleen, mijn beste, steek je een bestsellerlancering in elkaar. En niet anders. Niet achteraf. Als het boek er al is. Dan kun je altijd nog een eversellerlancering doen. Maar dat gaat anders. 

Lees meer
Denise HulstWaarom ik verliefd ben op een auteur
thought-catalog-575829-unsplash.jpg

de vijf emotionele fasen van het het publiceren van een boek

Je boek is klaar! Nu begint het pas echt. Het schrijven van een boek is een eitje in vergelijking met wat er voor nodig is om het verkocht te krijgen. Hoge pieken, diepe dalen. Welkom bij de 5 emotionele fases van het publiceren van je boek.
Je bent zo vaak door je boek heengegaan dat je het bijna uit je hoofd kent. Sterker nog: je kunt het bijna niet meer zien. En dat terwijl het moment waarnaar je toegewerkt hebt nu echt daar is. Publicatie!
Zelf – publicatie, hybride publicatie, traditioneel uitgeven. Het doet er eigenlijk niet zo toe. In alle gevallen is het spannend en ben je door een roller coaster gegaan van schrijven, herschrijven, schrappen, herschrijven, redigeren, corrigeren, herschrijven, schrappen.
En het is nog niet over…

×

Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....

dit veld niet invullen s.v.p.



Fase 1: Opwinding!

Je gelooft het zelf eigenlijk nog niet: je hebt een boek geschreven. Je kunt bijna niet wachten tot het op bol.com staat of op Managementboek. Het was een ongelofelijke klus om op dit punt te belanden. En je bent trots. Natuurlijk. Het vraagt een enorme dosis vastberadenheid, focus en toewijding om een boek te schrijven. En iedereen is het erover eens: echt een opmerkelijk boek! Schouderklopjes all over the place…

Fase 2: Twijfel

Hoe publiceer je? Alleen een hardcover, of toch ook een e-book? Wanneer is de verschijningsdatum en is dat wel verstandig, juist in deze periode? En welke variant van de omslag ga je gebruiken? De definitieve tekst op de achterflap? Stel je voor dat je een verkeerde keuze maakt. Een eerste indruk met je boek kan je maar een keer maken dus alles moet kloppen. Twijfel alom. Het is de hoogste tijd om al deze beslissingen toch echt nu te nemen!

Fase 3: Frustratie

Ook jij bent in de fuik terecht gekomen. Hoeveel blogs, vlogs, artikelen en experts zijn er die je allemaal iets anders vertellen en die allemaal even redelijk lijken? Als je een grote zak geld had zou je iemand inhuren die het gewoon even voor je regelt. En die jou dan een mailtje stuurt als het allemaal op de rit staat. Ontzorgd van hier tot Tokio. Het enige wat je nog wilt is dat iemand tegen je zegt wanneer je bij welke boekhandel moet zijn om je boeken te signeren. De gedachte om een tweede hypotheek op je huis te nemen dringt zich steeds vaker aan je op. Heerlijk als je een heel team eens even flink aan de bak kan laten gaan. Was je maar drie maanden verder…

Fase 4: Voldoening

Het is zover. Je boek is er. Het ziet er goed uit. De pagina nummering klopt, de omslag past. Foutloos. Echt. Een statement richting alle mensen die ooit gedacht hebben dat het er nooit van zou komen. Een groot gevoel van voldoening en tevredenheid maakt zich van je meester. Dat varkentje heb je toch maar even gewassen. En goed ook.

Fase 5: En nu dan?

So far, so good..
Je boek staat op Bol.com. En op Managementboek. Maar dat betekent nog niet dat het ook verkoopt. Holy melony, wat nu? Je googeld je suf naar antwoorden en stuit op woorden als auteursplatform, branding, niche, haakjes, boekmarketing. Hoe komen al die boeken toch in de boekwinkel? En waarom het jouwe nou net niet?

Misschien had je je huiswerk al wel gedaan en wist je het eigenlijk wel. Maar nu het erop aan komt en je daadwerkelijk mensen om recensies moet gaan vragen, social media bij moet houden, lezingen moet regelen, boekhandels moet bezoeken en leesclubs moet benaderen, valt het toch een beetje tegen.
Je had ingetekend op interviews, radio en televisieoptredens en 5 sterrenrecensies die als paddenstoelen uit de grond schieten. Je bent namelijk een auteur, of ondernemer. Of beide. Maar zeker geen marketingexpert. En hop, daar is de frustratie weer. En er is geen plek die al de antwoorden heeft.

Maar het is goed. Er zijn meerdere manieren om je boek aan de man te brengen. Elke auteur bewandelt zijn eigen pad. Neem de tijd. Maak een plan. Kijk wat andere auteurs doen en wat je aanspreekt. Zie je jezelf dat doen? Je hoeft niet alles te doen wat anderen doen. Kies de dingen die bij je passen, want dan hou je ze vol en krijg je er energie van.

Zorg wel dat je basis op orde is: een goede website, laat je gezicht zien op minstens twee social media platforms en zorg dat je pagina’s over je boek bij je uitgever en je eigen website goed bezocht worden. Daar begint het mee.

  • Vind je het geven van lezingen leuk? Schrijf je dan in bij sprekersbureau’s. Ga lezingen houden bij alle bibliotheken bij jou in de regio.
  • Heb je een onderwerp dat interessant is voor middelbare scholieren? Organiseer een tour langs middelbare scholen.
  • Ben je introvert en is voor een grote groep staan niet jouw ding? Omarm internet, ga bloggen en gastblogs schrijven.
  • Kun je weinig reizen en moet je om wat voor reden vaak thuis zijn?
  • Geef lezingen via skype of geef een webinar. Of maak podcasts.
  • Laat je  niet gek maken omdat je niet precies weet wat je moet doen.
  • Kijk naar wat je leuk vindt om te doen en waar je goed in bent en maak een plan dat daarbij past., zodat je plezier beleeft aan je boek en de activiteiten die je rond je boek organiseert.

Zo maak je van die roller coaster die het publiceren van een boek toch is, een aangenaam plezierritje, waar je uiteindelijk uitkomt op de plek waar je wezen wilt. Alleen dan wel in je eigen tempo en op je eigen manier. Kun je wel wat  hulp gebruiken bij het maken van een plan dat wel werkt en bij je past?  Vul het formulier in en ik bel je terug. Dan kijken we wat er voor nodig is om jouw boek de wereld in te krijgen en hoe ik je daarbij kan helpen.

Bel me voor een afspraak, ik heb wel wat vragen..

dit veld niet invullen s.v.p.

Lees meer
Denise Hulstde vijf emotionele fasen van het het publiceren van een boek
action-1851269_1280.jpg

PR- aanvalsplan voor boek & business

PR- aanvalsplan voor boek & business

Publiciteit voor je boek of business organiseren is in de zomer een stuk makkelijker dan in de rest van het jaar. Nederland slaapt vanaf half juli. De kamer is met reces en alleen voor een verschrikkelijke uitglijer van een bewindsman of een nationale ramp komen de kamerleden terug en valt er wat te beleven op het gebied van nieuws en media. Het is komkommertijd. En dat is goed nieuws. De journalisten die nog niet op vakantie zijn, moeten hun best doen om interessant lokaal, regionaal en op momenten ook landelijk nieuws te melden. Daardoor wordt het voor jou een stuk makkelijker om publiciteit voor je boek en je business te genereren.

Mocht je binnenkort je boek publiceren, is er een nieuwtje, feit of iets dat vermeldenswaardig is rond je boek of je business? Doe eens gek en zoek de media op met een strak verhaal.

Stap 1  Bepaal je doel

Wat wil je bereiken met je pr- actie?

  1. Wil je potentiële kopers van je boek triggeren om je boek te kopen?
  2. Wil je deelnemers voor je workshop?
  3. Wil je een heugelijk feit delen rond je boek of je bedrijf?
  4. Wil je je naam weer een keer in de media en bouwen aan je eigen merkwaarde?

Wees helder over wat je wilt bereiken, Dat doel bepaalt namelijk alle volgende acties.

×

Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....

dit veld niet invullen s.v.p.


Stap 2 Wie wil je bereiken?

Je potentiële lezers? Potentiële opdrachtgevers?
Hoe concreter je bent des te makkelijker wordt het om te bepalen waar je moet zoeken en te bedenken wat het juiste haakje is waar je de media mee gaat benaderen.

Stap 3 Ga op zoek

Waar houdt jouw doelgroep zich op op internet? Wat lezen ze, waar luisteren ze naar? naar welke fysieke plekken komen ze?
Pak de drie doelgroepen die je het liefst wilt bereiken en kijk of je tenminste 3 plekken kunt bedenken zij zich ophouden: welke radioprogramma’s luisteren ze, welke online platforms bezoeken ze, welke kranten lezen ze?

Stap 4  Maak je eigen interessante, leuke of waardevolle nieuws

Hoe zorg je dat dat wat je te melden hebt ook inderdaad nieuwswaardig is?
Als je de media benadert moet je wel wat te melden hebben. En wat nieuws is, bepaal je voor een stuk ook zelf: je kunt je eigen nieuws maken door op zoek te gaan naar het haakje dat de verbinding maakt tussen het thema van je boek en de actualiteit. Als je er even voor gaat zitten en je laat je creativiteit er op los dan kom je ongetwijfeld op zaken waar je nog nooit eerder aan gedacht hebt. Is het lastig om een haakje te bedenken? Lees mijn blog over haakjes. 

Binnenkort is het bijvoorbeeld weer de dag van de Inheemse volkeren. Prima moment om iets te organiseren rond je boek als je het juiste haakje weet te vinden: cultuur, religie, etniciteit in de huidige tijd, rituelen, verbinding, grondrechten, mensenrechten, taal,
De komende maand staan de volgende thema’s op het programma:
Dit is een knipsel uit de issuekalender. Elke dag staat wel in het teken van een bepaald thema. Of zelfs meerdere thema’.s  Nooit geweten dat er een dag van het Bloot Tuinieren was, Handdoekdag of de Parkdag.
Je kunt op internet verschillende websites vinden die overzichten produceren van al deze dagen.

Deze website, speciaal voor Hagenaars met een beperking geeft een goed overzicht.
Wikipedia geeft ook een goed overzicht.
De Issuekalender is het meest bekend. Je kunt de Issuekalender ook downloaden.

Stap 5 Doe eens gek

Verzin een actie in het kader van querilla marketing
Guerrilla Marketing gaat over goodwill creëren en je gunfactor verhogen door iets positiefs te bieden (entertainment, een bijzondere service, een glimlach, …). In tegenstelling tot traditionele reclame gaat het niet om ‘zenden’ maar om ‘interactie en beleving’. Zo creëer je betrokkenheid bij je product, boek of dienst en trek je uiteindelijk klanten. Een kapper in Iowa kreeg veel free publicity met dit sympathieke idee: kinderen die een boek meenamen en hem voorlazen werden gratis geknipt. Zo stimuleerde hij ‘hardop lezen bij kinderen met een leerachterstand’
Als je kinderboekenschrijver bent: ga een voorleeswedstrijd houden op de camping bij je in de buurt. Of organiseer een voorleesmarathon in de lokale bibliotheek, op het dorpsplein of bij de lokale boekhandel  en maak daar veel lawaai over.

Ben je een non-fictie schrijver en expert op je vakgebied? Kijk of je op openbare plekken een zeepkist speakerscorner kunt maken en nodig collega’s uit je vakgebied uit om een aantal korte lezingen, workshops of wedstrijdjes te organiseren. Een soort pop – up workshop ronde, zou je kunnen zeggen. Natuurlijk wel veel lawaai maken op social media en de pers inlichten. Vergeet niet je boek mee te nemen om te verkopen. En je visitekaartjes waar natuurlijk ook de omslag van je boek op staat.

Op het moment dat je out- of the box denkt  en doet, gebeurt er iets onverwachts.

Stap 6 Zoek de juiste media-mensen

Je hebt een doel, een boodschap en een doelgroep. Nu nog de mensen die die boodschap voor je moeten gaan verspreiden.
Heb je ooit eerder interviews gehad? Zoek dan de naam van de journalisten op die de intervieuws met je gehouden hebben en het artikel geschreven hebben. Zet deze bovenaan je lijstje.
Zoek uit welke journalisten werken bij de media waar jij je boodschap gaan aanbieden. Check op Linkedin of mensen uit jouw netwerk gelinked zijn met een van hen en probeer een warme introductie te krijgen.

dit veld niet invullen s.v.p.

Stap 7 Recycle

Heb je in het verleden artikelen geplaatst in de media? Herschrijf er dan een tweetal van en kijk of je deze kunt verbinden aan de actualiteit en biedt deze artikelen opnieuw aan aan de media. Goede artikelen kunnen met een beetje creativiteit prima gerecycled worden.

Lees meer
Denise HulstPR- aanvalsplan voor boek & business
sock-19562_1280-1.jpg

Een boekenpitch die iedereen uit z’n sokken blaast

Blazen met die handel!

Je hebt een boek geschreven (of bijna) Fantastisch! En nu gaat het er dan toch ook echt van komen: de eerste oplage in 2 weken uitverkocht.
Als je een goede boekenpitch hebt en je raakt in gesprek met iemand die geintresseerd in het onderwerp is, dan heb je er, voordat je het in de gaten hebt, een fan bij. En daar gaat het allemaal om, weet je nog?  Bouwen aan die fanbase doe je ook met een goede boekenpitch.

Dit is een goede boekenpitch:

  • Ga met de eerste zin behoorlijk op de tenen staan van je gesprekspartner: Als je een boek hebt geschreven over gelukkig worden: “Hoe ook jij nu eindelijk echt gelukkig kan worden’. Als je een boek over succesvol ondernemerschap hebt geschreven:’Wat schort er aan jouw manier van ondernemen waardoor je nog steeds in een vierdehands Fiat Panda rijdt’. Heb je een boek geschreven over slapeloosheid: ‘Waarom slapeloosheid alleen nog maar bij watjes voorkomt’.
  • Vertel in twee of drie zinnen de essentie van je boek.
  • Vraag vervolgens of je verder mag vertellen of of je gesprekspartner nog wel geintresseerd is. Bij nee: hou je mond en toon belangstelling voor de ander.
    Bij ja: vertel waarom jouw boek uniek is: je hebt een eigen unieke methode ontwikkeld/gebaseerd op grootschalig wetenschappelijk onderzoek/nog nooit eerder vertoond/ spectaculaire onderzoeksresultaten en alles wat jouw boek uniek maakt.
  • Vertel waarom jij de expert bent.
  • Vertel wie er gebaat zijn bij het lezen / kopen van je boek.
  • Vertel wat het hen oplevert als ze het boek hebben gelezen.
  • Vertel waar je boek te vinden is.
    Vraag of je de contactgegevens van je gesprekspartner mag hebben om hem of haar uit te nodigen voor je emaillijst (dat is AVG- vriendelijk).

Boring:
Jij: ‘Ik heb een boek geschreven over hoe je goed kunt leren slapen!’
A: ‘Goh, echt waar? Knap zeg!’ (Gaap)
Jij: ‘Och, dat valt wel mee hoor!’ (valse bescheidenheid is per definitie een gesprekskiller)
A: ‘Ok!’ Denkt; ‘Nou, dan niet!’

Dead end street. Of niet?

Een goede boekenpitch gaat ongeveer zo:

Jij: ‘Volgens mij heb jij soms een slaaptekort, of lijkt dat maar zo?’
A: ‘Nou, nee, ik lig regelmatig wakker, maar ja, dat ben ik wel gewend!’
Jij: ‘Echt waar,? En waarom ben je daar dan aan gewend?’
A: ‘Ik slaap regelmatig slecht, al jarenlang en ik weet niet meer beter!’
Jij: ‘Goh, ik ben er achter hoe je weer goed kunt leren slapen!’
A:  ‘Hoe dat zo?’
Jij: ‘Ik heb een eigen unieke methode ontwikkeld die gebaseerd is op de laatste onderzoeksresultaten van een groot wetenschappelijk onderzoek. Slechte slapers leren met die methode  wat zij onbewust doen waardoor ze slecht slapen. En ze leren met mijn methode wat ze dan wel kunnen doen om goed te leren slapen; Daardoor functioneren ze overdag weer optimaal en zijn ze niet meer om de haverklap ziek.
Nadat ik zelf meer dan de helft van mijn leven slecht geslapen heb, heb ik jarenlang onderzoek gedaan naar de oorzaak van slecht slapen en heb ik honderden cliënten kunnen helpen met beter slapen’.
A: ‘Echt waar, interessant zeg! Wat is die unieke methode dan?’
Jij: ‘Ik kijk naar de vraag wat de spirituele betekenis is van slapeloosheid. En als je er meer over wilt weten, ik heb er een boek over geschreven.’
A;  ‘Gaaf! Is dat boek ergens verkrijgbaar en heb je meer informatie?’
Jij: ‘Jazeker, hier, mijn visitekaartje. Als je de QR code scant met je mobiel krijg je alle informatie die je nodig hebt’. Heb jij ook een visitekaartje, dan kan ik je vragen of mijn boek je geholpen heeft.En als je het leuk vind stuur ik je af en toe de laatste
inzichten rondom goed slapen. Vrijblijvend. En je kunt je op alle momenten weer uitschrijven.’
A: ‘Leuk, ga ik doen!’
Jij: ‘Bedankt en wie weet spreken we elkaari!’

×

Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....

dit veld niet invullen s.v.p.


Wat moet er in een goede mediakit?
Zo schrijf je een goede auteursbiografie
Waarom het promoten van jouw boek ook een deel van je baan is als auteur

Hoe bedenk je haakjes voor je boek zodat journalisten geintresseerd raken in je boek?

Lees meer
Denise HulstEen boekenpitch die iedereen uit z’n sokken blaast