Boekenblog

buildings-669904_1280.jpg

Zo bouw je je auteursplatform en organiseer je je fans

Een auteursplatform bouwen en je fans organiseren doe je zo

Een stevig auteursplatform wordt bevolkt door een bont gezelschap van je fans: mensen, organisaties, online platforms en alles wat je zelf kunt verzinnen dat kan bijdragen aan het genereren van aandacht voor je boek. Hoe steviger je platform, hoe steviger de basis voor je succes als schrijver en ondernemer.  Een auteursplatform heb je niet van de ene op de andere dag gebouwd. Daar gaan wel een paar maanden, zo niet jaren overheen. Overnight succes bestaat niet en iedereen die je wat anders wil wijsmaken moet je niet geloven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. De succesverhalen van de jonge debuterende auteur die van de ene op de andere dag een bestsellerauteur werd. Dat gebeurt. Maar veelal met anderen, en niet met jou. Maar ik kan me vergissen. Als je een stevige vinger in de pap wil hebben van je succes als auteur, begin dan met het volgende.

Stap voor stap je auteursplatform bouwen en je fans om je heen verzamelen

  1. Bepaal waar je potentiële lezers zitten en zoek ze op. In real life en op internet. Heb het niet over je boek. Niet in de eerste instantie. Je kunt het altijd nog over je boek hebben, maar leg eerst de relatie. Zorg dat ze zich aan je verbinden en vraag hen zich aan te melden voor je emaillijst.
  2. Kijk welke influencers voor jou interessant zijn. Influencers zijn: boekbloggers, boekvloggers, recensenten, journalisten en andere mensen die een grote groep volgers hebben en die door hun volgers als expert op een bepaald gebied gezien worden. Dat kunnen dus ook valkjournalisten van vakmedia zijn.
  3. Kijk welke vakverenigingen er zijn binnen jouw vakgebied als je een expertboek geschreven hebt. Misschien hebben ze een tijdschrift waar je een artikel in kunt publiceren. Misschien hebben ze een online magazine waar je maandelijks een blog op kunt schrijven.
  4. Zorg dat je de relatie onderhoudt met alle mensen die zich ingeschreven hebben op je lijst. Voorzie hen met enige regelmaat van nuttige informatie.
  5. Help waar je kunt en geef altijd antwoord op vragen die je (potentiële) lezers aan je stellen.
  6. Neem deze mensen gedoseerd mee in het schrijfproces van je boek. Zorg dat je ze niet overvoert, en zorg dat je ze niet vergeet zodat ze jou ook niet vergeten.
  7. Neem de tijd. Zo’n 267 dagen, dat staat er voor.

    Ik wil meer boeken verkopen! Daarom wil ik je nieuwsbrief met tips over boekmarketing ontvangen en na aanmelding ontvang ik per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.

    dit veld niet invullen s.v.p.
Denise HulstZo bouw je je auteursplatform en organiseer je je fans
Share this post

Related Posts