Boekenblog

EEN-GOED-VERHAAL.png

Als je bij Mathijs van Nieuwkerk aan tafel wilt komen moet je wel een goed verhaal hebben

Jij? Een goed verhaal?

Dat boek van jou is uit. Eindelijk. En dan is het natuurlijk reuze leuk als er ook een beetje aandacht voor je boek komt. Je uitgever doet een persbericht uit, belt een redactie, roert en rammelt wat in z’n netwerk. So far so good.
En als het dan een beetje tegenvalt die media aandacht, valt het een beetje tegen. Alweer geen uitnodiging voor de Wereld Draait Door. Hoogste tijd om zelf je snuffert te laten zien bij journalisten en redacties. Uiteindelijk maakt de mens achter het boek toch het verschil, want ze krijgen jou aan tafel en niet de marketingafdeling van je uitgever.

Nou is er voor journalisten niets ergers dan nagejaagd worden door een hijgerige auteur die met z’n boek leurt en om aandacht zeurt.
Journalisten zijn net mensen en hebben het druk. Zoals uitgeverijen overstroomt worden met manuscripten die ze eigenlijk niet eens willen ontvangen, zo krijgen journalisten tientallen mailtjes en telefoontjes per dag van mensen die media aandacht willen.

Deadline driven creativiteit is best een dingetje voor journalisten

En het gekke is: journalisten breken zich voortdurend het hoofd over originele verhalen. Bijzondere invalshoeken, actualiteiten en verhalen die emoties oproepen, dat is hun handelswaar. En dat is lang niet altijd makkelijk om deadline driven creatief te zijn en op commando weer een fantastisch verhaal of cliffhanger te leveren.
Dat moet jij dan ook als auteur voor hen doen.
Dus. Wil je aandacht voor je boek?
Doe dan het volgende:

  • Zoek de tijdschriften (offline en online) op die aansluiten bij het thema van je boek
  • Bepaal je voorkeur en kies 2 tijdschriften waar je het allerliefste in wilt
  • Kijk welke journalisten de artikelen schrijven in deze edities die aansluiten bij jouw thema
  • Volg hen op social media
  • Lees wat ze schrijven in de media en in ‘hun’ tijdschriften
  • Laat het hen weten als je een aardig artikel gelezen hebt van hen op social media: deel artikelen en like ze.
  • Kijk in LinkedIn hoe de lijntjes lopen. Wellicht heeft een van jouw relaties een directe link met een journalist bij een van de bladen waar je in past met je verhaal.
  • Bereid je boekenpitch voor vanuit verschillende invalshoeken. Bij voorkeur een invalshoek die aansluit bij de actualiteit.
  • Lukt dat niet, zorg dan voor een echte originele invalshoek, een bijzondere ervaring, een verhaal dat je traanbuisklieren leegtrekt of een verhaal waarin je een groot geheim of inzicht onthuld. Een schandaal mag natuurlijk ook.
  • Stuur een vriendelijk mailtje, beter nog, bel gewoon. Een goed gesprek van mens tot mens doet wonderen in deze digitale wereld en ook journalisten vinden het soms leuk om een complimentje te krijgen over hun werk van een echt mens.
  • Val niet meteen met de deur in huis, maar refereer aan artikelen die je van hen gelezen hebt en waarom die jou zo aanspreken
  • Vraag dan of je een vraag mag stellen. Hou je pitch bij de hand. Desnoods uitgeschreven op een a-viertje.
  • Doe je ding en hoop het beste ervan.
  • Blijf beleefd en voorkomend ook als je nee op je vraag krijgt.
  • Als je ‘Ja’ krijgt op je vraag, zorg dan dat je immidiamente je mediakit kunt versturen.
  • Maak het je favoriete journalist zo gemakkelijk mogelijk.
  • Maak een afspraak over de termijn waarop je weer contact opneemt.
  • Als hij of zij zegt dat het initiatief van hem of haar afkomt, respecteer dat dan ook, maar vermeldt er dan wel bij dat als je na drie maanden niets gehoord hebt, toch even contact zoekt. Zet hem op.
    ×
    Ja, ik wil weten hoe ik veel boeken kan verkopen en ontvang graag je nieuwsbrief. En ik ontvang ook graag per omgaande 53 boekmarketingtips waar ik direct mee aan de slag kan.....
    dit veld niet invullen s.v.p.
Denise HulstAls je bij Mathijs van Nieuwkerk aan tafel wilt komen moet je wel een goed verhaal hebben
Share this post