Schrijfsels

rocket-launch-693236_1280.jpg

Mijn grootste lanceerbloopers

Goed lanceren van producten en diensten kan je leren

Een aantal jaar geleden was ik er klaar voor. Ik ging het doen! Ik wilde graag, ik verheugde me en ik had iets fantastisch gemaakt voor mijn liever lezers en potentiële klanten! Een eitje, ik wist het zeker. Een groot feest met veel gasten die vol enthousiasme mij zouden toeroepen ‘Waar bleef je zo lang! Ik heb maanden, zo niet jaren gewacht op dit moment!’

Ik had van lanceren gehoord en dacht: ‘Dat is het! Dat ga ik ook doen!’
Zo veel makkelijker, leuker en effectiever dan leuren met je spullen op je website. Daar was ik in ieder geval helemaal klaar mee en snakte naar iets wat doeltreffender, spannender en leuker was. Iets waarbij ik zelf de regie in handen had en niet overgeleverd zou zijn aan de grillen van mijn klant, het weer, of de files waar ik in terecht kwam.

Het geluk is helemaal niet voor de dommen!

Niet gehinderd door enige kennis dreef ik intens gelukkig tot aan De Grote Lanceerdag op een grote roze wolk.
Vol goede moed ging ik aan de slag. Ik schreef mailtjes aan mijn lijst, maakte ze nieuwsgierig, (dat dacht ik althans, deed ze verlangen naar een oplossing van hun probleem, althans, dat dacht ik) en prikte een webinar.
Bless! Bijna 100 deelnemers op mijn eerste verkoopwebinar, toppie!
Dit werd een succes, ik wist het zeker.
En met klamme oksels, een serieuze zweetrand in een niet nader te noemen plek en een bibber in mijn stem (ja, de zenuwen, dus, zelfs ik!) hield ik mijn eerste verkoopwebinar.

Dit gebeurde er:

  • de ene deelnemer vond het leuk om me een keer ‘live’ te zien praten.
  • de andere deelnemer was alleen nieuwsgierig naar hoe dat in z’n werk ging, een webinar
  • de volgende deelnemer logeerde bij de deelnemer die mij wel een keertje ‘live’ wilde zien
  • deelnemer nummer 41 vond het erg interessant maar had geen geluidskaart op zijn pc op het werk
  • deelnemer nummer 86 vond het vooral fijn om te klagen over zijn eigen ongemakken op het werk en was helemaal niet geïnteresseerd in een oplossing daarvan

Dat ik de software webinar niet tot in de puntjes beheersde werkte ook niet echt mee. Iedere collega ondernemer deed alsof het een makkie was en onvervaard als ik ben, dacht ik dat ook dat wel een eitje zou zijn….Stijf van de zenuwen vergat ik om mensen op spreken te zetten, de chatberichten te beantwoorden en voor te lezen en vergat ik om uit te leggen hoe het elektronisch betaalsysteem werkte en tot wanneer het aanbod geldig was.

Enzovoorts. De moed zonk me steeds verder in de schoenen en na 30 minuten ongemak, sloot ik mijn eerste verkoopwebinar af met een forse kater. Niets verkocht, Het huilen stond mij nader dan het lachen. Had ik hier zoveel moeite voor gedaan? Zoveel tijd en energie en ja, ook geld in gestopt? Ik was totaal gedesillusioneerd…

Lanceren? Dat nooit meer.

Maar, zoals dat gaat, na een paar dagen was ik van de schrik bekomen en ben ik er eens goed voor gaan zitten. Wat was hier allemaal fout gegaan? Ik had op het eerste gezicht alle troeven die nodig waren voor een geslaagde lancering in handen:

  • ik had een grote lijst (enkele duizenden),
  • ik was in de ogen van mijn inschrijvers een echte expert
  • ik had hen al jarenlang gratis van waardevolle kennis voorzien in mijn nieuwsbrieven, webinars en incompany trainingen.

Alles wat gratis was, was leuk, maar als er een prijskaartje aan hing, dan gaf niemand meer sjoege. Mijn inschrijvers waren helemaal niet van plan om iets te doen wat geld kostte. Dat waren ze niet gewend, zelf geld betalen voor kennis…
Dat was een behoorlijke teleurstelling en ik heb echt tijd nodig gehad om het op een rijtje te zetten.
Maar waarom was dat dan?
Achteraf bleek het volgende:

De meeste inschrijvers op mijn nieuwsbrief waren geen potentiële klanten omdat:

  • veel van de inschrijvers op mijn lijst hadden op hun werk geen toegang tot internet
  • veel van de inschrijvers op mijn lijst hadden geen geluidskaart op hun pc op het werk en konden dus helemaal geen videotraining luisteren
  • veel van mijn inschrijvers hadden niet de bevoegdheid om over een opleidingsbudget te beslissen
  • veel van mijn inschrijvers waren niet gewend dat zij voor mijn online diensten moesten betalen
  • veel van mijn inschrijvers waren niet gewend aan elektronisch betalen

Kortom, ik had een verkeerde inschatting gemaakt van mijn doelgroep. Ik was er op voorhand van uitgegaan dat zij wel geïnteresseerd zouden zijn in mijn online aanbod. Ik kon me de haren wel uit m’n kop trekken. Niet goed nagedacht, gedacht dat mijn fans me wel ook in dit geheel nieuwe speelveld zouden willen volgen. Nee dus. Sindsdien neem ik niets meer voor vanzelfsprekend aan.

Wat heb ik van deze enorme lanceerblooper geleerd?

Ik neem nooit meer iets als vanzelfsprekend aan. Bijvoorbeeld dat een lijst ‘mee wil doen’ aan iets geheel nieuws, uitsluitend omdat ze zich een keer in geschreven hebben.
Ga er niet vanuit dat, omdat je een grote lijst hebt, ‘het dus wel zal lukken, een lancering’ en dat de conversie groot zal zijn.
Denk niet dat je precies weet wat jouw bestaande lijst nodig heeft zonder dat ook werkelijk te checken.
Ga er niet van uit dat iedereen dezelfde technische kennis heeft en de juiste techniek in huis heeft om mee te kunnen doen.
Als je zelf niet vertrouwd bent met techniek kun je beter iemand inhuren die dat wel is en jou daardoor goed kunt ontzorgen tijdens een webinar, waardoor jij je kunt richten op je publiek.

Eigenlijk maakte dat (de naar mijn idee mislukte) lancering ook wel weer succesvol.
Nee, ik had geen nieuwe klanten en nee, ik had niets verkocht. Ik had er toch wel heel veel van geleerd. Dingen die ik kon aanpassen in een volgende lancering zodat ik die wel succesvol kon maken. En dat is me aardig gelukt…
Zijn bij jou lanceringen (en verkopen) nog steeds een kwestie van geluk?
Wil jij voorkomen dat je veel tijd en energie gaat stoppen in iets wat van te voren gedoemd is te mislukken?
Wil jij de kans op een geslaagde lancering aanzienlijk vergroten en begrijpen waarom andere succesvolle collega- ondernemers doen om een succesvolle lancering te realiseren?

Kom dan naar Het Lanceerevent op 30 juni. Als je naar huis gaat weet je

  • wat je gaat lanceren
  • aan wie
  • hoe je dat gaat doen
  • wanneer je dat gaat doen
  • wat voor soort content je gaat gebruiken
  • hoe je je potentiële klant kunt overtuigen
  • de praktische handvatten om zonder veel extra werk extra omzet binnen te hale

Weet je nog niet zeker of HÉT LANCEEREVENT iets voor je is, schrijf je dan in voor het gratis Lanceren kan je Leren Lunchwebinar op 25 juni om 12:45:
Marjan Crabtree en ik  vertellen je precies waarom wij Lanceren zo geweldig vinden en beantwoorden al je vragen. Hier kun je je inschrijven

Denise HulstMijn grootste lanceerbloopers
Share this post